Free Will as Philosophical-Theological Concept
Main Article Content
The concept of free will is analyzed in the light of the theologians Thomas Aquinas, who defends it, and John Calvin, who contests it. It shows the two senses of freedom that derive from it and how Christian individualism has been the conceptual foundation for liberal democracy. But if Christian doctrine has elements that compensate for its radical individualism, de-Christianized societies lack such elements and are in danger of becoming exacerbated individualisms.
- Thomas Aquinas
- John Calvin
- Free will
- Freedom
- Individualism
- Democracy
Agustín de Hipona. (2009). El libre albedrío. En E. Seijas (Ed.), Obras completas de San Agustín III. Obras filosóficas (pp. 291-432). Biblioteca de Autores Cristianos.
Calvino, J. (1968). Institución de la Religión Cristiana. I-II. Fundación Editorial de Literatura Reformada.
Catecismo de la Iglesia Católica. (1992). Libreria Editrice Vaticana. Recuperado de: https://www.vatican.va/archive/catechism_sp/index_sp.html
Descartes, R. (1974-1983). Oeuvres de Descartes. 13 vols. (C. Adam, y P. Tannery, Eds). Vrin.
Descartes, R. (1997). Las pasiones del alma (J. A. Martínez, Trad.). Tecnos.
Díaz, J.-A. (2017). Pecado y autonomía. Praxis Filosófica, (45), 259-283. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i45.6061
Dumont, L. (1987). Ensayos sobre el individualismo. Una perspectiva antropológica sobre la ideología moderna (L. Tusón, Trad.). Alianza Editorial.
Escoto, J. D. (2011). Filosofía y teología. Dios y el hombre (J. A. Merino, Ed.). Biblioteca de Autores Cristianos.
Gray, J. (2009). El espejismo ateo. Letras Libres, (90), 11-16.
Guenancia, P. (2019). Los diferentes sentidos del otro en Descartes (E. Rodríguez, Trad.). Ideas y Valores, 68(170), 249-267. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v68n170.77779
Hoyos, L. E. (2001). El escepticismo y la filosofía trascendental: estudio sobre el pensamiento alemán a fines del siglo XVIII. Siglo del Hombre Editores/Universidad Nacional de Colombia.
Hoyos, L. E. (2014). Ensayos de filosofía práctica y de la acción. Universidad Nacional de Colombia.
Kant, I. (2012). Fundamentación para una metafísica de las costumbres (R.R. Aramayo, Trad.). Alianza Editorial.
Margot, J.-P. (2021). Descartes y Spinoza. Universidad del Valle/Universidad Nacional de Colombia. https://doi.org/10.25100/peu.727
Morán, J. G. (1998). El retorno del sujeto. En F. Quesada (Ed.), La filosofía política en perspectiva (pp. 17-38). Anthropos Editorial.
Müller, J. (1849). Die christliche Lehre von der Sünde. I-II. Verlag von Josef Max und Komp.
Nietzsche, F. (1980). El ocaso de los ídolos (R. Echavarren, Trad.). Tusquets Editores.
Nietzsche, F. (2005). Más allá del bien y del mal (A. Sánchez Pascual, Trad.). Alianza Editorial.
Platón. (1903). Protágoras. En J. Burnet (Ed.), Platonis Opera, Vol. 3: Tetralogiae V–VII. Oxford University Press/Oxford Classical Texts. https://doi.org/10.1093/actrade/9780198145424.book.1
Polo, M. A. (2019). La responsabilidad ética. Veritas. Revista de Filosofía y Teología, (42), 49-72. https://doi.org/10.4067/S0718-92732019000100049
Schmitt, C. (2009). Teología política. Cuatro capítulos sobre la doctrina de la soberanía (F. J. Conde y J. Navarro, Trads.). Editorial Trotta.
Serrano, J. E. (2006). Tomás de Aquino a la luz de su tiempo. Una biografía. Ediciones Encuentro.
Spinoza, B. (1988). Tratado de la reforma del entendimiento (A. Domínguez, Trad.). Alianza Editorial.
Spinoza, B. (2000). Ética demostrada según el orden geométrico (A. Domínguez, Trad.). Editorial Trotta.
Tomás de Aquino. (2001). Suma de Teología. Biblioteca de Autores Cristianos.
Tomás de Aquino. (2019). Corpus thomisticum. Fundación Tomás de Aquino. http://www.corpusthomisticum.org/sth0000.html
Vigo, A. G. (2013). La conciencia errónea. De Sócrates a Tomás de Aquino. Signos Filosóficos, 15(29), 9-37.
Downloads
Accepted 2023-03-07
Published 2023-04-20

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
De acuerdo con nuestra política (Licencia Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0) los artículos presentados y sometidos al proceso editorial en la revista Praxis Filosófica no tienen costo alguno para sus autores ni retribuciones económicas para la revista. El artículo de carácter inédito, producto de investigación o de algún proyecto que se presente a Praxis Filosófica, no podrá estar sometido a otro proceso de publicación durante el proceso que se lleve en nuestra revista.