Main Article Content

Authors

Context: This article addresses Sloterdijk's idea of ​​a general anthropotechnics based on a global co-immunology. In developing his arguments, he critiques radical political conceptions because those who attempted to translate them into social praxis generated a form of state terrorism that subjected human beings to great abuse. In this context, politics ceases to be the art of the possible and becomes the art of the impossible.
Methodology: Based on a textual analysis of "You Must Change Your Life," Sloterdijk's argument is reconstructed. In his analysis, he primarily refers to Kant. In his practical philosophy, Kant proposes a political action that immunizes against the exhortation to change one's life, starting from individuals who only negotiate for their own interest, that is, as selfish individuals, accustomed to being morally bad, rude, and savage.
Conclusions: It is argued that Sloterdijk, despite his criticism of Kant, broadly agrees with him, because at the end of the book, he proposes the need for supraindividual immune alliances among humans. This proposal could be understood in Kantian terms if its ethical and political assumptions are properly considered.

Alonso Silva Rojas, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia.

Alonso Silva Rojas. Profesor Universidad Industrial de Santander, Escuela de Filosofía. Doctor en ciencia política, Eberhard-Karls-Universität Tübingen. Areas de investigación: filosofía alemana (Kant y Hegel), filosofia práctica. Miembro Grupo de Investigacion Politeia (UIS). 

Jorge Francisco Maldonado Serrano, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia.

Jorge Francisco Maldonado Serrano. Profesor Universidad Industrial de Santander, Escuela de Filosofía. Doctor en filosofía, Universidad Autónoma de Madrid. Areas de investigación: filosofía alemana (Kant y Hegel), filosofía de la tecnología, Director Grupo de Investigacion Tiempo Cero (UIS). 

Milton Fernando Dionicio Lozano, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia.

Milton Fernando Dionicio Lozano. Profesor Universidad Industrial de Santander, Escuela de Filosofía. Doctor en filosofía, Martin-Luther-Universität/Halle-Wittenberg. Areas de investigación: filosofía alemana (Kant y Hegel), filosofia práctica. Director Grupo de Investigacion Politeia (UIS). 

Ávila-Martínez, A., y Dionicio-Lozano, M. F. (2024). Norberto Bobbio: la filosofía como concepción del mundo y su método de investigación. Revista Filosofía UIS, 23(2), 181–194. https://doi.org/10.18273/revfil.v23n2-2024014 DOI: https://doi.org/10.18273/revfil.v23n2-2024014

Bautista-Roa, M., y Choque-Aliaga, O. (2023). Nietzsche, Levinas. Cuerpo y narrativa. Praxis Filosófica, (56), 123–136. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i56.12847 DOI: https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i56.12847

Becker, W. (1996). Die Überlegenheit der Demokratie. En K. Bayertz (Ed.), Politik und Ethik. Reclam.

Cajicá Zambrano, C. F., Dionicio Lozano, M. F., y Acevedo Tarazona, Á. (2023). Opinión e idea en Platón: la importancia de la enseñanza de la filosofía y del filosofar. Revista Filosofía UIS, 22(2), 23–41. https://doi.org/10.18273/revfil.v22n2-2023001 DOI: https://doi.org/10.18273/revfil.v22n2-2023001

Cordua, C. (2008). Sloterdijk y Heidegger. La recepción filosófica. Universidad Diego Portales.

Couture, J. P. (2015). Sloterdjk. Polity.

Díaz, J. A. (2023). Libre albedrío como concepto teológico-político. Praxis Filosófica, (56), 59–78. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i56.12337 DOI: https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i56.12337

Dionicio Lozano, M. F., Delgado Rubio, E., y Salinas Lucero, J. (2021). Nietzsche y la Cosmología del Eterno Retorno. Revista De Filosofía, 38(98), 762-770. https://doi.org/10.5281/zenodo.5529020

Dionicio Lozano, M. F., Silva Rojas, A., y Ávila Martínez, A. (2024). Los conceptos de Organisation y Dichtung de Friedrich Lange como marco teórico de la concepción nietzscheana del lenguaje. Tópicos, Revista De Filosofía, (70), 347–369. https://doi.org/10.21555/top.v700.2830 DOI: https://doi.org/10.21555/top.v700.2830

Esquivel Garzon, N., y Dionicio Lozano, M. F. (2024). El uso pedagógico de la narrativa en el aprendizaje de elementos epistemológicos y ontológicos para una práctica reflexiva en estudiantes de Enfermería. Cultura De Los Cuidados, 28(69), 371–382. https://doi.org/10.14198/cuid.26119 DOI: https://doi.org/10.14198/cuid.26119

Fernandes, J. P. (2023). La crisis escolar y el análisis antropotécnico: la mirada de Sloterdijk sobre la educación. Praxis & Saber, 14(38), e15188. https://doi.org/10.19053/22160159.v14.n38.2023.15188 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v14.n38.2023.15188

Fernandez, E. (1996). El Iusnaturalismo. En V. E. Garzón y F. Laporta (Eds.), El derecho y la justicia (pp. 55-64). Trotta.

Ferrajoli, L. (1999). Derechos y garantías: La ley del más débil. Trotta.

Galvis, L. (1996). Comprensión de los derechos humanos. Aurora.

Hoyos, G. (1994). Derechos Humanos, Ética y Moral. Universidad Pedagógica Nacional.

Kant, I. (1975a), Kritik der praktischen Vernunft. In W. Weischede (Ed.), Werke in sechs Bände (Band IV) (pp. 103-302). Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Kant, I. (1975b). Grundlegund zur Metaphysik der Sitten. In W. Weischede (Ed.), Werke in sechs Bände (Band IV) (pp. 7-102). Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Kant, I. (1975c). Über ein vermeintes Recht aus Menschenliebe zu lügen. In W. Weischede (Ed.), Werke in sechs Bände (Band IV) (pp. 635-643). Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Kant, I. (1975d). Metaphysik der Sitten. In W. Weischede (Ed.), Werke in sechs Bände (Band IV) (pp. 7-102). Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Kant, I. (1975e). Kritik der Urteilkraft. In W. Weischede (Ed.), Werke in sechs Bände (Band V) (pp. 233-620). Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Kant, I. (1983a). Zum ewigen Frieden. In W. Weischede (Ed.), Werke in sechs Bände (Band VI) (pp. 191-251). Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Kant, I. (1983b). Beantwortung der Frage: Was ist Aufklärung. In W. Weischede (Ed.), Werke in sechs Bände (Band VI) (pp. 51-61). Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Kant, I. (1983c). Über Pädagogik. In W. Weischede (Ed.), Werke in sechs Bände (Band VI) (pp. 691-761). Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Kant, I. (1983d). Anthropologie in pragmatischer Hinsicht. In W. Weischede (Ed.), Werke in sechs Bände (Band VI) (pp. 395-690). Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Lechner, N. (1986). La conflictiva y nunca acabada construcción del orden deseado. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Maureira, M. (2021). Hiperpolítica. Una reflexión sobre el pensamiento esferológico de Peter Sloterdijk. Ideas y Valores, 70(177), 93-112. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v70n177.75477 DOI: https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v70n177.75477

Mouffe, Ch. (1993). The Return of the Political. Verso.

Ornelas, J. (2022). Auge y caída de las actividades atléticas en la antigua Grecia: en busca del origen de la filosofía occidental. Praxis Filosófica, (55), 11–50. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i55.12380 DOI: https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i55.12380

Popper, K. (1988). Un repaso a mi teoría de la democracia. Vuelta.

Popper, K. (1992). La sociedad abierta y sus enemigos. Paidós. DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.1991.7.59878

Popper, K. (1994). En busca de un mundo mejor. Paidós.

Prieto, L. (1996). Derechos fundamentales. En V. E. Garzón y F. Laporta (Eds.), El derecho y la justicia (pp. 501-510). Trotta.

Raffin, M. (2022). Racismo, biopolítica y gubernamentalidad. Derivas de las categorías foucaultianas. Praxis Filosófica, (55), 51–68. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i55.12382 DOI: https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i55.12382

Rawls, J. (1997). Teoría de la justicia. Fondo de Cultura Económica.

Ríos Rojas, A. (2015). Peter Sloterdijk. De la vida en ejercicio al optimismo social ilustrado. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 40(4), 69-92. https://doi.org/10.5209/rev_NOMA.2013.v40.n4.48337 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_NOMA.2013.v40.n4.48337

Sartori, G. (1994). ¿Qué es la democracia? Altamir.

Sloterdijk, P. (2000). El pensador en escena. Pre-textos.

Sloterdijk, P. (2001). Extrañamiento del mundo. Pre-textos.

Sloterdijk, P. (2003). Experimiento con uno mismo. Pre-textos.

Sloterdijk, P. (2006). Normas para el parque humano. Siruela.

Sloterdijk, P. (2013). Has de cambiar tu vida. Sobre antropotécnica. Pre-textos.

Sloterdijk, P. (2014). Esferas III: Espumas. Esferología plural. Siruela.

Sloterdijk, P. (2019). Crítica de la razón cínica. Siruela.

Tillería, L. (2022). El Ser estetizado: mythos, arte y esferas en Peter Sloterdijk. Antrópica. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 8(16), 15-33. https://doi.org/10.32776/arcsh.v8i16.346 DOI: https://doi.org/10.32776/arcsh.v8i16.346

Vásquez Rocca, A. (2022). Peter Sloterdijk; En el mismo barco, fantasías de pertenencia e insulamientos: para una teoría de las cápsulas, islas e invernaderos. Eikasía Revista De Filosofía, (98), 323–381.

Widmer, S. y Klauser, F. (2020). Foams of togetherness in the digital age: Sloterdijk, software sorting and Foursquare. Geographica Helvetica, (75), 259-269. https://doi.org/10.5194/gh-75-259-2020 DOI: https://doi.org/10.5194/gh-75-259-2020

Silva Rojas, A., Maldonado Serrano, J. F., & Dionicio Lozano, M. F. (2025). Coincidence of the Ethical-Political Proposal of Sloterdijk and Kant, despite the Criticism Made in You Must Change Your Life. Praxis Filosófica, (62), e20414406. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i62.14406

Downloads

Download data is not yet available.