The Postmodern Aesthetics of Frederick Jameson: Pastiche and Schizophrenia
Main Article Content
This work is conceptually framed within the postmodern aesthetics of Frederick Jameson. After highlighting the new characteristics that the aesthetic and artistic experience acquires in its postmodern stage, emphasis is placed on the analysis of the concepts of pastiche and schizophrenia as two of the most important distinctions of the postmodern sensibility. This analysis has a twofold goal. On the one hand, as a “conceptual tool” it clarifies the situation of art in its “postmodern condition”, explaining and justifying the changes it has undergone during the last decades. On the other hand, it contributes to a better comprehension of the phenomenon of postmodernism, presented by Jameson as a cultural logic of late capitalism.
- Pastiche
- pastiche
- Schizophrenia
- schizophrenia
- Art
- art
- Aesthetics
- aesthetics
- Postmodernism
- postmodernism.
BAJTIN, M. (1993). Problemas de la poética de Dostoievski. Bogotá, Fondo de Cultura Económica.
CALLINICOS, A. (1998). Contra el posmodernismo. Una crítica marxista. Bogotá, El Ancora Editores.
DANTO, A.C. (1999). Después del fi n del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia. Barcelona, Paidós.
FOSTER, H. y otros (2002). La Posmodernidad. Barcelona, Ed. Kairós.
HASSAN, I. “Kultura postmodernisma”. En: Sovremennaia zapadno-evropeiskaia i amerikanskaia estética. (En ruso). [HASSAN, I. (2002). “Cultura del posmodernismo”, en: Estética contemporánea europea y norteamericana. Moscú, Ed. Kniznyi dom “Universidad”, pp. 113-123].
JAMESON, F. (2002). “El posmodernismo y la sociedad de consumo”, en: El giro cultural. Escritos seleccionados sobre el posmodernismo 1983-1998. Buenos Aires, Manantial, pp. 14-38.
JAMESON, F. (2002). “Teorías de lo posmoderno”, en: El giro cultural. Escritos seleccionados sobre el posmodernismo 1983-1998. Buenos Aires, Manantial, pp. 39-53.
JAMESON, F. (2002). “Marxismo y posmodernismo”, en: El giro cultural. Escritos seleccionados sobre el posmodernismo 1983-1998. Buenos Aires, Manantial, pp. 55-75.
JAMESON, F. (2000). Las semillas del tiempo. Madrid, Trotta.
JAMESON, F. (1995). El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona, Paidós Ibérica.
JIMÉNEZ, J. (2002). Teoría del arte. Madrid, Tecnos.
JIMÉNEZ, M. (1999). ¿Qué es la estética?Barcelona, Editorial Idea Books.
KANDINSKY, V. (1991). De lo espiritual en el arte. Barcelona, Labor.
KRAUSS, E. R. (1996). “En el nombre de Picasso”, “Notas sobre el Índice”, parte 1-2, en: La originalidad de la Vanguardia y otros mitos modernos. Madrid, Alianza, pp. 39-57, 209-235.
LYOTARD, J.-F. (2001). La posmodernidad (Explicada a los niños).Barcelona, Editorial Gedisa.
LYPOVETSKY, G. (1996). La era del vacio. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona, Anagrama.
MANDEL, E. (1979). El capitalismo tardío. México, Ediciones Era.
MARCHÁN FIZ, S. (1990). Del arte objetual al arte de concepto (1960-1974). Epílogo sobre la sensibilidad “posmoderna”. Antología de escritos y manifi estos. Madrid, Ed.Akal.
Downloads
De acuerdo con nuestra política (Licencia Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0) los artículos presentados y sometidos al proceso editorial en la revista Praxis Filosófica no tienen costo alguno para sus autores ni retribuciones económicas para la revista. El artículo de carácter inédito, producto de investigación o de algún proyecto que se presente a Praxis Filosófica, no podrá estar sometido a otro proceso de publicación durante el proceso que se lleve en nuestra revista.