Main Article Content

Authors

This article recognizes the contributions of the philosophy of experimental practices into the debate theory-practice and stresses its infuence in the role of the experiment in the teaching science, particularly in the use of textbooks, taken as an example a case into electricity.

Artigas, M. (1989): Filosofía de la ciencia experimental. Introducción, España, Ediciones Universidad de Navarra.

Bachelard, G. (1948): La formación del espíritu científico, Buenos Aires, Editorial Argos.

Cid, F. (1985): Enciclopedia “Historia de las Ciencias” Vol. 2, Barcelona, Editorial Planeta.

Echeverria, J. (2003): Introducción a la metodología de la ciencia. La filosofía en el siglo XX, Madrid, Ediciones Cátedra.

Estany, A. (2007): “Innovación tecnológica y tradiciones experimentales. Una perspectiva cognitiva”, Revista ciencias, México, Facultad de Ciencias, UNAM.

Estany, A. y Izquierdo, M. (2001): “Didactología: una ciencia de diseño”, Endoxa.

Faraday, M. (1843): “Sobre la acción inductiva estática” carta enviada a Philips, R. Lond. and Edinb. Phil. Mag. 1843, Vol. XXII.

Galison, P. (1987): How experiments end, Chicago, University of Chicago Press.

García, E. (1999): Construcción del fenómeno eléctrico en la perspectiva de campos. Elementos para una ruta pedagógica, Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá.

García, E. (2009): Historia de las ciencias en textos para la enseñanza. Neumática e hidrostática, Cali, Editorial Universidad del Valle.

Gilbert, W. (1600): De magnete, Editorial Limusa.

Gooding, D.; Pinch, T.J.; y Schaffer, S. (1989): The uses of experiment, Cambridge, Cambridge University Press.

Greca, I. y Moreira, M. (1998): “Modelos mentales y aprendizaje de física en electricidad y magnetismo”, Enseñanza de las Ciencias, 16 (2), pp. 289–303.

Guerrero, G. (2009): Introducción a la filosofía de la ciencia.Documentos de trabajo, Cali, Programa Editorial Universidad del Valle.

Hacking, I. (1983):Representing and Intervening: Introductory Topics in the Philosophy of Natural Science, Cambridge, Cambridge University Press; v.e. Representar e Intervenir, Trad. Sergio F. Martínez, Instituto de Investigaciones Filosóficas – UNAM/ Paidós, México, 1996.

Heilbronn, J.L. (1979): Electricity in the 17 and 18 centuries, California, University of California Press.

Hutchins, E. (1995): Cognition in the wild, The MIT Pres.

Hutchins, E. (2005): “Material anchors for conceptual blends”, Journal of pragmatics, 37.

Iglesias, M. (2004): “El giro hacia la práctica en filosofía de la ciencia: una nueva perspectiva de la actividad experimental”, Revista de ciencias humanas y sociales, No. 20.

Izquierdo, M. (2005): “Estructuras retóricas en los libros de ciencias”, Tarbinya. Revista de investigación e innovación educativa, No 36. pp. 11-34.

Kuhn, T. (1962): La estructura de las revoluciones científicas, México, EFCE.

Martínez, S.M. (2003): Geografía de las prácticas científicas, México, UNAM.

Ordóñez, J. y Ferreirós J. (2002): “Hacia una filosofía de la experimentación”, Critica. Revista hispanoamericana de filosofía, Vol. 34, No 102, pp. 47-86.

Pickering, A. (1995): The mangle of practice. Time, agency and science, Chicago, The University of Chicago Press.

Popper, K.R. (1935): La lógica de la investigación científica, Trad. Víctor Sánchez de Zavala, 1962, Madrid, Tecnos.

Steinle, F. (2002): “Challenging established concepts. Ampere and exploratory experimentation”, Teoría, Vol. 17, No 44. pp. 291–316.

Viennot, L. (2002): Razonar en física. La contribución del sentido común, Madrid, Ed. A. Machado libros, S. A.
García A., E. G., & Estany, A. (2010). Philosophy of Experimental Practices and Science Teaching. Praxis Filosófica, (31), 7–24. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i31.3424

Downloads

Download data is not yet available.