Main Article Content

Authors

Heidegger, in his 1925 work, History of the Concept of Time: Prolegomena, provides a review of the phenomenological proposal within the philosophical tradition, recovering the discoveries through this research: intentionality, categorical intuition, and the original sense of the «a priori», as well as presenting the importance of the Husserl´s work for the development of the philosophical research. The concept of the categorical intuition becomes relevant for Heidegger, and is characteristic of his own research. What I intend to do here is to present an interpretation of this notion from the perspective of the world´s idea as the dimension of the constitution of the appearance of beings. As the world is a fundamental theme in the Heidegger’s phenomenology, I shall try to outline the way of understanding the world since the fundamental ontology, through attunement, Befindlichkeit in German.  Therefore, I will be able to analyze the specificity of the Heidegger´s phenomenology, and at the same time demonstrate conceptual similarities between Heidegger and Husserl, by means of two concepts: reflection and epoché, but always in relation to the world.

María del Mar Esguerra Lozada, UNAD, Bogotá, Colombia.

Profesora de ética en la UNAD, maestría en Filosofía en la Universidad del Valle y pregrado en Filosofía en la Universidad Nacional de Colombia. Su principal área de investigación es en fenomenología y, especialmente, en Heidegger. Tiene dos publicaciones: Comprensión y autocomprensión en la hermenéutica de Gadamer -Y algunas perspectivas para el humanismo-. Universitas Philosophica. 31(63), pp. issn 0120-5323, issn en línea: 2346-2426, doi: 10.11144/Javeriana.uph31-63.cahg; Comprensión de la fenomenología de Heidegger a partir de la noción de fenómeno. Anuario Colombiano de Fenomenología. No. IX.

E-mail: maresguerra@gmail.com

 

Adrian, J. (2013) “Husserl, Heidegger y el problema de la reflexión. Una revisión de la clásica oposición entre fenomenología reflexiva y fenomenología hermenéutica”. Logos. Anales del seminario de la metafísica (46).47-75.

Heidegger, M. (2000) Qué es metafísica. En: M. Heidegger, Hitos (93-109). Madrid: Alianza Editorial.

Heidegger, M. (2003). Ser y tiempo. Madrid: Trotta.

Heidegger, M. (2005) La idea de la filosofía y el problema de la concepción del mundo. Herder. España. Traducción de Eduardo Rivera.

Heidegger, M. (2006) Prolegómenos para una historia del concepto de Tiempo. Madrid: Alianza Editorial. Traducción de Jaime Aspiunza.

Held, K. (2007) “La finitud del mundo. Fenomenología en transición de Husserl a Heidegger”. En: Anuario Colombiano de fenomenología. Vol I. Universidad Tecnológica de Pereira.

Held, K. (1992) Heidegger and the principle of phenomenology. En: CrsitopherMacann (ed). Martin Heidegger. Critical Assessments. Volume II: History of philosophy. London and New York:Routledge.

Husserl, E. (1993) Ideas Relativas a una Fenomenología pura y una Filosofía fenomenológica. Libro segundo: Investigaciones fenomenológica sobre la constitución. Madrid: Fondo de Cultura Económica. México.

Husserl, E. (1982). Investigaciones lógicas, 2. Madrid: Alianza Editorial.

Husserl, E. (1993). Ideas relativas a una fenomenología pura y a una filosofía fenomenológica I, Madrid: Fondo de Cultura Económica.

León, F. (2015). Reflexión, Objetivación, Tematización: Sobre Una Crítica Heideggeriana De Husserl. Investigaciones Fenomenológicas, Monográfico 5, 159-181.

Redondo, P. (1999) “Heidegger ante la fenomenología de Husserl”. Revista Interdisciplinar de Filosofía, IV, 113-131, Málaga, España: Universidad de Málaga, Facultad de Filosofía y Letras.

Redondo, P. (2005) Filosofar desde el temple de ánimo. La «experiencia fundamental» y la teoría del «encontrarse» en Heidegger. Madrid: Ediciones Universidad Salamanca.

Rubio, R. (2015). “Afectividad y significaciones en la analítica del Dasein”. En: A. Xolocotzi. (Ed), Studia Heideggeriana, volumen IV. Afectividad (pp. 23-46). Ciudad de Buenos Aires: Teseo.

Vigo, A. (2008). Arqueología y Aleteiología. Y otros estudios heideggerianos. Buenos Aires: Biblos.

Zahavi, D. (2005) Subjectiviy and Selhood Investigating the First-Person Perspective. London, England: The MIT Press Cambridge, Massachusetts.
Esguerra Lozada, M. del M. (2018). The world in the Heidegger´s phenomenology. An approach to the world from the History of the Concept of Time: Prolegomena. Praxis Filosófica, (46), 151–169. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i46.6165

Downloads

Download data is not yet available.
Received 2018-02-05
Accepted 2018-02-05
Published 2018-01-15