The world of pollinators: a pedagogical experience for the care of the Earth
Main Article Content
This article proposes a critical and purposeful look at hegemonic educational practices that, tied to economic developmentalism, privilege technical and instrumental knowledge, focused on analytical reason and marked by scientism, utilitarian anthropocentrism and competitiveness. Consequently, the value of subjectivity is highlighted, the presence and importance of kind or cordial reason is explored, and openness to affectivity, emotions, aesthetic sensitivity and spirituality are valued in the educational and learning processes. Dimensions inherent to the possibility of configuring ethical and political subjectivities committed to the care of the Earth and, therefore, respectful and compassionate with “otherness”. In coherence with the above, we present narratives constructed by a group of students who participate in a pedagogical proposal, focused on learning experiences about the decline and care of pollinators. These are stories about lived experiences, which express understandings and raise points of view about the containment of socio-environmental problems. Narrations that are interwoven with theoretical perspectives that are coherent to students and synchronized with the considerations around the educational potential of pedagogical activities oriented to the deployment of an ethics of care, in-action.
- Care
- Ethics of care
- Spirituality
- Narratives
- Pollinators
- Cordial reason
Antunes, A., y Gadotti, M. (2006). La ecopedagogía como la pedagogía indicada para el proceso de la Carta de la Tierra. En M. Vilela, A. Roerink, y P. Blaze, La Carta de la Tierra en Acción. Hacia un mundo sostenible (pp. 141-143). KIT Publishers.
Boff, L. (2002). El cuidado esencial. Ética de lo humano compasión por la tierra. Trotta.
Boff, L. (2008). La opción–Tierra. La solución para la tierra no cae del cielo. SalTerrae. http://www.salterrae.es/catalogo/pdf/Laopciontierra.pdf
Boff, L. (2012). El cuidado necesario. Trotta.
Boff, L., y Toro, B. (2009). Saber cuidar: El Nuevo Paradigma Ético de la Nueva Civilización. Elementos Conceptuales para una conversación. https://docplayer.es/12392186-saber-cuidar-el-nuevo-paradigma-etico-de-la-nueva-civilizacion.html
Bolívar, A. Domingo, J., y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación: Enfoque y metodología. La Muralla.
Cabral, O. (28 de noviembre de 2022). La danza de las abejas. Barcelona School of Management. https://comunicaciencia.bsm.upf.edu/la-danza-de-las-abejas/
Contreras D., J. (2016). Tener historias que contar. Profundizar narrativamente la educación. Roteiro, 41(1), 15-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6183773 DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9259
Curtin, D. (1991). Toward an ecological ethic of care. Hypatia, 6(1), 60-74. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.1991.tb00209.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.1991.tb00209.x
Encina G., A. (2012). Lynn Margulis (1938-2011): la bióloga con visión revolucionaria. Ambiociencias, (9), 57-69. https://doi.org/10.18002/ambioc.v0i9.5511 DOI: https://doi.org/10.18002/ambioc.v0i9.5511
Giraldo, F. [@fasterr100]. (1 de marzo de 2019). Sentipensar - Orlando Fals Borda [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=b7nca3x7X_Q
Gómez A. J. A. (2014). Reflexiones en torno a la ecoética y sus aportes en la época contemporánea. Revista Latinoamericana de Bioética, 14(2), 66-79. https://doi.org/10.18359/rlbi.508 DOI: https://doi.org/10.18359/rlbi.508
Hodgson, N., Vlieghe, J., y Zamojski, P. (2020). Manifiesto por una pedagogía post-crítica (traducción al español). Teoría de la Educación, 32(2), 7-11. https://doi.org/10.14201/teri.22862 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.22862
Hodson, D. (2003). Time for action: Science education for an alternative future. International Journal of Science Education, 25(6), 645–670. https://doi.org/10.1080/09500690305021 DOI: https://doi.org/10.1080/09500690305021
Hodson, D. (2013). La Educación en Ciencias como un llamado a la acción. Archivos de Ciencias de la Educación, 7(7). http://www.archivosdeciencias.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Archivos07a05
Iglesia Católica. (2015). Laudato si’: carta encíclica del santo padre francisco sobre el cuidado de la casa común. https://www.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html
Lévinas, E. (2010). Ética e infinito. Machado Libros.
Lovelock, J. E., y Margulis, L. (1974). Atmospheric homeostasis by and for the biosphere: the gaia hypothesis. Tellus, 26(1-2), 2-10. https://doi.org/10.3402/tellusa.v26i1-2.9731 DOI: https://doi.org/10.1111/j.2153-3490.1974.tb01946.x
Maturana, H. (2001). Emociones y lenguajes en educación política (10а ed.). Dolmen Ediciones. https://ecologia.unibague.edu.co/maturana.pdf
McEwan, H., y Egan, K. (Comps.). (1998). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Amorrortu editores.
Murga-Menoyo, M. A. (2009). La Carta de la Tierra: un referente de la década por la educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación, 239-262 https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:1f52cb31-46fa-40e1-a1ec-2c51a4f976fc/re200911-pdf.pdf
Panikkar, R. (2011). Todo está ligado: la tierra está viva, la materia está viva. Revista agenda viva, (23), 8-13.
Quintero, M. (2018). Usos de las narrativas, epistemologías y metodologías: aportes para la investigación. Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Ricoeur, P. (2004). Tiempo y Narración I: Configuración del tiempo en el relato histórico. Siglo XXI editores.
Sterland, B. (2005). Metáfora y Analogía: Creando el significado y entendiendo la complejidad. INTRAC. Nota Praxis, (9), 1-15. https://www.intrac.org/wpcms/wp-content/uploads/2016/09/Praxis-Note-9-Spanish-Metafora-y-analogia-Bill-Sterland.pdf
Tafalla, M. (2005). Por una estética de la naturaleza: la belleza natural como argumento ecologista. Isegoría, (32), 215-226. https://doi.org/10.3989/isegoria.2005.i32.445 DOI: https://doi.org/10.3989/isegoria.2005.i32.445
Tautz, J. (2010). Abejas: un mundo biológicamente extraordinario. Acribia.
Toro A., J. B. (2014). El Cuidado: el paradigma ético de la nueva civilización. Biblioteca Digital Cámara de Comercio de Bogotá. https://bibliotecadigital.ccb.org.co/items/218001a0-21b7-49a9-ac93-985e22898cf8
Varela, F. (1996). Ética y acción. Dolmen.
Varela, F. (2003). La habilidad ética. Debate.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.