Theory of social representations: an irruptive construct in research
Main Article Content
This article presents a reflection that arises from the doctoral dissertation project called: “The early childhood educator: a study from their social representations”. This is developed from social representations as a theoretical-methodological approach in the constitution of the education process of the early childhood educator, a professional in the field of early childhood education. The aim is to recognize the research importance and rigor of the theory of social representations in the educational context despite the criticism and difficulties for its expansion specifically in the Latin American context, due to its irruptive nature compared to other theoretical postulates and research paradigms that have predominated in social sciences studies. For this purpose, a documentary review of the origin, criticisms and theoretical and methodological postulates of social representations and their link with education is carried out. In the reflection, milestones in the origin of social representations, some of the criticisms made and how they have been based on arguments that show the scientific viability and validity in the understanding of commonsense knowledge in the daily lives of subjects are raised in different contexts, including education. Based on these considerations, we conclude the importance, viability and relevance of carrying out studies from the theory of social representations as a theoretical and methodological approach that allows us to understand phenomena that transit and are part of the educational context from the constructions of common-sense knowledge.
- Theory of social representations
- Educational research
- Education
- Latin America
- Genesis
- Expansion
Aguirre, E. (2023). Teoría de las Representaciones Sociales: Su desarrollo en Colombia en los últimos veinte años. En M. E. Ortega y A. Novaes (Eds.), Recuentos históricos de la teoría de las representaciones sociales en América Latina (pp. 145-190). Fundação Carlos Chagas. https://www.researchgate.net/publication/370441285_Recuentos_historicos_de_la_teoria_de_Representaciones_Sociales_en_America_Latina
Banchs, M. A. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Papers on Social Representations, 9, (pp. 3.1-3.15). https://www.researchgate.net/publication/285299738_Aproximaciones_Procesuales_y_Estructurales_al_estudio_de_las_Representaciones_Sociales
Gilly, M. (1993). Las representaciones sociales en el campo de la educación. En D. Jodelet (Ed.), Las representaciones sociales (3ª edición). Puf.
Jodelet, D. (2000). Representaciones sociales: Contribución a un saber sociocultural sin fronteras. En D. Jodelet., y A. Guerrero (Eds.), Develando la cultura. Estudios en representaciones sociales (pp. 7-30). Universidad Nacional Autónoma de México.
Liloff, G, A., y Torres, C. M. (2023). Cronología argentina de la Teoría de las Representaciones Sociales: Una mirada desde el pasado hasta la actualidad. En M. E. Ortega y A. Novaes (Eds.), Recuentos históricos de la teoría de las representaciones sociales en América Latina (pp. 17-65.). Fundação Carlos Chagas. https://www.researchgate.net/publication/370441285_Recuentos_historicos_de_la_teoria_de_Representaciones_Sociales_en_America_Latina
Lobato, A. (2009). Representación, representación colectiva y representación social: diferencias conceptuales y dificultades investigativas. Revista Ethos & Episteme, X, 14-23. https://www.researchgate.net/publication/317841056_Representacion_representacion_colectiva_y_representacion_social_diferencias_conceptuales_y_dificultades_investigativas
Mireles, O. (2011). Representaciones sociales: debates y atributos para el estudio de la educación. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (36), 1-11. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99815920003
Ortiz, A., Arias, M., y Pedrozo, Z. (2018). Decolonialidad de la educación. Emergencia/Urgencia de una pedagogía decolonial (1ª ed.). Editorial Unimagdalena. https://www.researchgate.net/publication/325731644_Decolonialidad_de_la_educacion_EmergenciaUrgencia_de_una_pedagogia_decolonial
Parra, M. C. (2001). La Teoría de las Representaciones Sociales: Reflexiones en torno a una experiencia de investigación. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 11(30), 33-44. https://www.redalyc.org/pdf/705/70512127004.pdf
Silva, L. (2000). Escuela: espacio intersubjetivo de representaciones múltiples. En E. Casado y S. Calonge, Representaciones sociales y educación. Cuadernos de posgrado 25. Venezuela.
Urbina, J. E., y Ovalles, G. A. (2018). Teoría de las representaciones sociales. Una aproximación al estado del arte en América Latina. Psico gente, 21(40), 495-544. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3088c
Walsh, C. (2013). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y(re) vivir. Tomo I. Serie Pensamiento Decolonial. Quito: Abya Yala. Alteridad. Revista de Educación, 9(1), 66-70. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467746223007
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.