Social construction of the academic path of university mothers
Main Article Content
Objective: To analyze the social construction of the academic path of university mothers at a Mexican public university in 2020. Methodology: This research was qualitative, descriptive-interpretative, with a case study design. Semi-structured interviews were conducted with six university mothers, aged between 20 and 24 years. A thematic analysis was carried out based on these interviews, grounded in the theory of social constructionism. Findings: It was found that during their university paths, the students identified: needs for support, facilitating factors, and obstacles in their academic paths. Conclusions: An approach from social constructionism was used to reveal the process of being both a mother and a university student. Likewise, despite efforts to make education inclusive for everyone in this institution, university mothers have been overlooked, as, although support exists, it is neither insufficient nor inaccessible to most mothers in this situation.
- University maternity
- School paths
- Social constructionism
- Educational inclusion
Berger, P. L., y Luckmann, T. (1966). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Briscioli, B. (2017). Aportes para la construcción conceptual de las “trayectorias escolares”. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30212 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30212
Binstock, G., y Näslund-Hadley, E. (2013). Maternidad adolescente y su impacto sobre las trayectorias educativas y laborales de mujeres de sectores populares urbanos de Paraguay. Papeles de población, 19(78), 15-40. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/28844
Braun, V., y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Calderón, K. A. (2005). Concepciones acerca de la maternidad en la educación formal y no formal. Actualidades Investigativas en Educación, 5 (1). https://doi.org/10.15517/aie.v5i1.9117 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v5i1.9117
Cancino, A., y Hernández V., M. (2015). Embarazo en la adolescencia: cómo ocurre en la sociedad actual. Perinatología y Reproducción Humana, 29(2), 76-82. https://doi.org/10.1016/j.rprh.2015.05.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rprh.2015.05.004
Casal, J. (2006). La construcción social de la trayectoria educativa. Revista de sociología, (16), 9-25.
Castañeda-Letelier, M. (2015). Ser Estudiantes, Madres y Padres: Una dualidad cotidiana [Tesis de grado]. Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/135041
Cimino-Sandoval, J., Durán-Sepúlveda, B., Herbage-Amaro, R., Palma-Jara, M., y Roa-Vergara, J. (2014). Ser madre y estudiante universitaria en la Universidad de Santiago de Chile: un estudio exploratorio acerca de las implicancias psicosociales en el enfrentamiento de ambos roles. Revista De Estudios Cualitativos USACH, 1(1), 23-39. https://studylib.es/doc/6204594/ser-madre-y-estudiante-universitaria-en-la-universidad-de…
Estupiñán, A. y Vela, C. (2012). Calidad de vida de madres adolescentes estudiantes universitarias. Revista colombiana de psiquiatría, 41(3), 536-549. DOI: https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60027-5
González-Rey, F. L. (2013). La subjetividad en una perspectiva cultural-histórica: avanzando sobre un legado inconcluso. Revista CS, (11), 19-42. https://doi.org/10.18046/recs.i11.1565 DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i11.1565
Guil-Bozal, A. (1989). La psicología social de la educación como disciplina básica en la formación del profesor. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, (6), 409-416.
Gyesaw, N. Y., y Ankomah, A. (2013). Experiences of pregnancy and motherhood among teenage mothers in a suburb of Accra, Ghana: a qualitative study. International journal of women's health, 5, 773–780. https://doi.org/10.2147/IJWH.S51528 DOI: https://doi.org/10.2147/IJWH.S51528
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2014). Encuesta Nacional de la Dinámica Demográfica 2014: Principales resultados. México. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enadid/2014/doc/resultados_enadid14.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2017). La educación obligatoria en México: Informe 2017. México. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1I242.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2018). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo 2018, Cuestionario ampliado, datos correspondientes al primer trimestre. México. https://www.inegi.org.mx/rnm/index.php/catalog/448
Jesús R., D. D., y González A., E. (2014). Elementos teóricos para el análisis del embarazo adolescente. Sexualidad, Salud y Sociedad (Rio de Janeiro), (17), 98-123. https://doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2014.17.07.a DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2014.17.07.a
Lozano-Cabezas, I., Iglesias-Martínez, M. J. y Alonso-Sanz, A. (2016). Conciliación estudiantil-familiar: un estudio cualitativo sobre las limitaciones que afectan a las madres universitarias. Arbor, 192(780). http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2016.780n4017 DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2016.780n4017
Martínez, M. (2006). Comportamiento humano: nuevos métodos de investigación. Trillas.
Miller, D., y Arvizu, V. (2016). Ser madre y estudiante. Una exploración de las características de las universitarias con hijos y breves notas para su estudio. Revista de la Educación Superior, 45(177), 17-42. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.04.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.04.003
Organización Mundial de la Salud. (2018). Plan operacional para llevar adelante la Estrategia Mundial para la Salud de la Mujer, el Niño y el Adolescente. Ginebra. https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/EB138/B138_15-sp.pdf
Rivera, M. S. (2016). Construcción social de la maternidad: el papel de las mujeres en la sociedad. Opción, 32(13), 921-953.
Rochín-Virués, D. (2017). Ser Madre y Ser Estudiante: Dilemas, Tensiones y Elecciones para mantenerse Estudiando. Congreso Nacional de Investigación Educativa. San Luis Potosí. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0605.pdf
Salazar, E. (2011). Los estudios de trayectorias juveniles: una opción para analizar las transiciones a la vida adulta, Revista mexicana de estudios de la juventud, 111-130.
Saletti, L. (2008). Propuestas teóricas feministas en relación al concepto de maternidad. Clepsydra. Revista Internacional de Estudios de Género y Teoría Feminista, (7), 169-183. https://www.ull.es/revistas/index.php/clepsydra/article/view/2442
Sámano, R., Martínez-Rojano, H., Robichaux, D., Rodríguez-Ventura, A. L., Sánchez-Jiménez, B., Hoyuela, M. d. L., Godínez, E., y Segovia, S. (2017). Family context and individual situation of teens before, during and after pregnancy in Mexico City. BMC Pregnancy Childbirth, 17, 1-16. https://doi.org/10.1186/s12884-017-1570-7 DOI: https://doi.org/10.1186/s12884-017-1570-7
Sandoval C., C. A. (2002). Investigación cualitativa. ARFO. https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/manual%20colombia%20cualitativo.pdf
Terigi, F. (2010). Serie Documentos Nº 50. Desarrollo profesional continuo y carrera docente en América Latina. Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe PREAL.
Texis, Z. M. (2019). Embarazo y aborto en universitarias: trayectorias educativas en transición. Universidad Autónoma de Tlaxcala (Tesis de licenciatura, Universidad Autónoma de Tlaxcala).
Universidad de Guadalajara. (2015). PROFEXCE 2014-2015. https://cgpe.udg.mx/fondos-extraordinarios/PIFI-PROFOCIE-PFCE-PROFEXCE/profocie-2014-2015
Universidad de Guadalajara. (2019). Plan Nacional de Desarrollo 2019-2025: Visión 2030, Tradición y Cambio. https://pdi.udg.mx/sites/default/files/adjuntos/pdi_2019-2025_vision-2030_tradicionycambio_versionfinal_0.pdf
Yin, R. K. (1994). Discovering the future of the case study. Method in evaluation research. Evaluation practice, 15(3), 283-290. https://doi.org/10.1016/0886-1633(94)90023-X DOI: https://doi.org/10.1016/0886-1633(94)90023-X
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.