Educational trajectories and internal migration strategies among students of public higher education institutions in Bogotá
Main Article Content
This study in progress seeks to understand "how social trajectories are conceived, school and migratory strategies followed by students who migrate to enter and remain in university programs in public HEIs in Bogota in the period 2012-2022. It is inscribed in the constructivist structural method, seeking to recognize the social space in which students fight for the different capitals in the university field, to analyze the different types of capitals that are put into play in search of the university degree in accumulation of institutionalized cultural capital (Bourdieu, 2007b). Likewise, to analyze the social practices they develop, the trajectories they have followed to reach their position in the space and the strategies used not only by them, but also by their families, in their permanence in the university field. The study is developed with a mixed research approach, in which the qualitative approach seeks to analyze the knowledge of the social actors and their practices using semi-structured interviews with four axes that seek to answer the questions How was their arrival in Bogotá to carry out their higher education studies? How was the context of the city in which they conducted their high school studies or from which they migrated? How is the development of their life in Bogotá? How do they see their professional and personal future at the end of their studies? and a quantitative approach using “Multiple Correspondence Analysis” (MCA), a multivariate statistical technique used to determine the trajectories and strategies of migrating students.
- Internal migration
- Educational migration
- Education
- Higher education
- Strategies
- Trajectories
- Social Practices
Aliaga, S. F. Á., y Flórez, de A. A. (Eds.). (2020). Dimensiones de la migración en Colombia. Ediciones USTA. https://doi.org/10.15332/li.lib.2020.00232
Becker, G. S. (1975). Human Capital: a theoretical and empirical analysis, with special reference to education. National Bureau of economic research.
Bernard, A., Bell, M., y Cooper, J. (2018). Internal Migration and Education: A Cross-National Comparison (Background paper for The UNESCO Global Education Monitoring Report 2019). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000266070
Bourdieu, P. (1990). Algunas propiedades de los campos. Sociología y cultura, 11, 52-65.
Bourdieu, P. (2006). Campo del poder y reproducción social: elementos para un análisis de la dinámica de las clases. Córdoba: Ferreyra Editor.
Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico (A. Dilion, Trad.). Siglo XXI Editores. (Trabajo original publicado en 1980).
Bourdieu, P. (2008). Capital cultural, escuela y espacio Social (I. Jiménez, Trad.). (8a ed.). Siglo XXI Editores.
Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (2005). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Fontamara.
Burga, J. R. (2016). La teoría constructivista estructural de la reproducción de Pierre Bourdieu: una reflexión introductoria. YUYAYKUSUN, (7), 123-140. https://revistas.urp.edu.pe/index.php/Yuyaykusun/article/view/208
Cuervo R., S. M., Barbieri, A. F., y Rangel R., J. I. (2018). La migración interna en Colombia en la transición al siglo XXI. Una aproximación multiescalar. Revista Latinoamericana de Población, 12(22), 50-68. https://doi.org/10.31406/n22a4
García-Abad, R. (2003). Un estado de la cuestión de las teorías de las migraciones. Historia Contemporánea, (26), 329-351. https://ojs.ehu.eus/index.php/HC/article/view/5455
Gould, W. T. (1982). Education and internal migration: A review and report. International Journal of Educational Development, 1(3), 103-111. https://doi.org/10.1016/0738-0593(82)90047-5
Guataquí R., J. C., y Roa, M. (2010). Caracterización Histórica de la Migración Interna en Colombia en el Siglo XX y en el Censo Nacional de Población 2005. Universidad de los Andes. https://economia.uniandes.edu.co/sites/default/files/imagenes/eventos/CaracterizacionHistorica-Guataqui-MRoa.pdf
Gurak, D., y Caces, F. (1998). Redes migratorias y la formación de sistemas de migración. En G. Malgesini (Comp.), Cruzando fronteras. Migraciones en el sistema mundial (pp. 75-112). Icaria Editorial.
Gutiérrez, A. B. (2012). Las prácticas sociales: Una introducción a Pierre Bourdieu. Eduvim.
Harris, J. R., y Todaro, M. (1970). Migration, Unemployment & Development: A Two-Sector Analysis. The American Economic Review, 60, 126-142. https://www.semanticscholar.org/paper/Migration%2C-Unemployment-%26-Development%3A-A-Two-Sector-Harris-Todaro/353347b9687d0cb933a57f0194e130d54d2621ed
Jiménez Z., C. I. (2010). Transnacionalismo y migraciones: Aportaciones desde la teoría de Pierre Bourdieu. Empiria. Revista de metodología de las ciencias sociales, (20), 15-38.
Jiménez Z., C. I. (2011a). ¿De dónde vienen? Las estrategias migratorias de reproducción social. Estudios Migratorios Latinoamericanos, (71), 433-462.
Jiménez Z., C. I. (2011b). Desclasamiento y reconversiones en las trayectorias de los migrantes argentinos de clases medias [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://hdl.handle.net/20.500.14352/48414
Katz, E., y Stark, O. (1986). Labor Migration and Risk Aversion in Less Developed Countries. Journal of Labor Economics, 4(1), 134-149. https://doi.org/10.1086/298097
Kearney, M., y Beserra, B. (2004). Introduction: Migration and identities—a class-based approach. Latin American Perspectives, 31(5), 3-14. https://doi.org/10.1177/0094582X04268399
Lee, E. S. (1966). A theory of migration. Demography, 3(1), 47-57. https://doi.org/10.2307/2060063
Laboratorio de Economía de la Educación. (2021). Informe No. 41. ¿A qué ciudades migran los estudiantes en tránsito inmediato a educación superior? Pontificia Universidad Javeriana. https://lee.javeriana.edu.co/documents/5581483/7046588/INFORME-41-Migracio%CC%81n-de-estudiantes-tra%CC%81nsito-inmediato-educacio%CC%81n-superior-LEE-PUJ-2021.pdf
Leibovich, J. (1996). La migración interna en Colombia. Planeación y desarrollo, 27(4), 47-66. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/RevistaPD/1996/pd_vXXVII_n4_1996_art.2.pdf
Lewis, W. A. (1954). Economic Development with Unlimited Supplies of Labour. The Manchester School, 22(2), 139-191. https://doi.org/10.1111/j.1467-9957.1954.tb00021.x
Macció, G., y Union internationale pour l’étude scientifique de la population. (1985). Diccionario demográfico multilingüe (Versión en español, 2a ed.). Ediciones Ordina. Centro Latinoamericano de Demografía.
Maceiras, J., y Pereyra, L. (2019). Escenario general de las migraciones estudiantiles internas en Uruguay. En C. Santiviago y J. Maceiras (Comps.), Monteviniendo. Trayectorias educativas y migraciones estudiantiles (pp. 55-74). Universidad de la República. Comisión Sectorial de Enseñanza. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/28243?mode=full
Martine, G. (1975). Volume, characteristics, and consequences of internal migration in Colombia. Demography, 12(2), 193-208. https://doi.org/10.2307/2060760
Massey, D., Alarcón, R., Durand, J., y González, H. (1990). Return to Aztlan: The social process of international migration from western Mexico (Vol. 1). University of California Press.
Massey, D., Arango, J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino, A., y Taylor, J. E. (1993). Theories of International Migration: A Review and Appraisal. Population and Development Review, 19(3), 431-466. https://doi.org/10.2307/2938462
Massey, D., Arango, J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino, A., y Taylor, J. E. (2008). Teorías de migración internacional: Una revisión y aproximación (A. Aguilar, Trad.). Revista de Derecho Constitucional Europeo-ReDCE, 5(10), 435-478.
Parra D., J. (2018). Migraciones en Colombia (ciudad-campo): Análisis al neoruralismo y las nuevas ruralidades en las afueras de Bogotá (Cundinamarca) [Trabajo de grado, Universidad Externado de Colombia]. Repositorio Institucional - Universidad Externado de Colombia.
Peláez H., O. A., Gallego Henao, A. M., Arroyave Taborda, L. M., y Gaviria Pérez, J. L. (2021). Migración como fenómeno social que afecta la educación, la economía y el bienestar integral. Revista de ciencias sociales, 27(4), 149-159.
Piore, M. J. (1980). Birds of passage. Cambridge University Press.
Pouliot, V. (2012). Methodology: Putting practice theory into practice. En R. Adler-Nissen (Ed.), Bourdieu in international relations. Rethinking key concepts in IR (pp. 45-58). Routledge. https://www.academia.edu/download/35185323/Bourdieu_in_International_Relations__Rethinking_Key_Concepts_in_IR.pdf#page=64
Ramos, S., Cabrera, L., y Echegoyen, A. (2019). Los hogares estudiantiles de educación superior como espacios de sostén del proceso migratorio. En C. Santiviago y J. Maceiras (Comps.), Monteviniendo. Trayectorias educativas y migraciones estudiantiles (pp. 107-128). Universidad de la República. Comisión Sectorial de Enseñanza. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/28243?mode=full
Ravenstein, E. G. (1885). The Laws of Migration. Journal of the Statistical Society of London, 48(2), 167-235. https://doi.org/10.2307/2979181
Rodríguez, V. J., y Busso, G. (2009). Migración interna y desarrollo en América Latina entre 1980 y 2005: Un estudio comparativo con perspectiva regional basado en siete países. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/2541
Ruiz G., A. (2002). Migración oaxaqueña: Una aproximación a la realidad (1a ed). Coordinación Estatal de Atención al Migrante Oaxaqueño.
Salas-García, B., De-San-Jorge-Cárdenas, X., Beverido-Sustaeta, P., y Carmona-Avendaño, Y. (2016). La migración interna en estudiantes universitarios. ¿Un riesgo para el consumo de drogas? CienciaUAT, 10(2), 23-32.
Sautu, R. (2003). Todo es teoría. Lumiere Ediciones. https://www.edumargen.org/docs/2018/curso36/unid05/apunte03_05.pdf
Schultz, T. P. (1971). Rural-Urban Migration in Colombia. The Review of Economics and Statistics, 53(2), 157-163. https://doi.org/10.2307/1925711
Simmons, A. B. (1991). Explicando la migración: La teoría en la encrucijada. Estudios Demográficos y Urbanos, 6(1-16), 5-31.
Singer, P. (1972). Migraciones internas. Consideraciones teóricas sobre su estudio. Doctrina, 51-67.
Smith, T. L. (1948). Internal migration. En Population analysis (pp. 324-354). McGraw-Hill Book Company. https://doi.org/10.1037/11440-018
Stark, O., y Bloom, D. E. (1985). The New Economics of Labor Migration. The American Economic Review, 75(2), 173-178.
Thomas, W. I., y Znaniecki, F. (1927). The polish peasant in Europe and America (Vol. 1). Alfred A. Knopf.
Todaro, M. (1969). A Model of Labor Migration and Urban Unemployment in Less Developed Countries. The American Economic Review, 59(1), 138-148.
United Nations. (1970). Manuals on methods of estimating population. Manual VI. Methods of measuring internal migration. Department of Economic and Social Affairs. https://www.un.org/development/desa/pd/sites/www.un.org.development.desa.pd/files/files/documents/2020/Jan/un_1970_manual_vi_-_methods_of_measuring_internal_migration_0.pdf
Wallerstein, I. (1974). The Modern World-System I: Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century. University of California Press.
White, M. J., y Lindstrom, D. P. (2005). Internal Migration. En D. L. Poston y M. Micklin (Eds.), Handbook of Population (pp. 311-346). Springer US. https://doi.org/10.1007/0-387-23106-4_12
Yánez, C. M., Páez, H. R., y Padilla, D. P. (2021). Determinantes no económicos de la migración de graduados de educación superior: Un caso de análisis en el Caribe colombiano. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 29(2), Artículo 2. https://doi.org/10.18359/rfce.5297
Zelinsky, W. (1971). The Hypothesis of the Mobility Transition. Geographical Review, 61(2), 219-249. https://doi.org/10.2307/213996
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.