The school against globalized teenagers
Main Article Content
This text introduces a reflection on the place of school and teachers in the role of educating adolescents of the global-virtual era. As sustenance, we present some elements that relate the issues of adolescence and education revealed in a research intervention of psychoanalytic clinical orientation, carried out between the years 2013 and 2016 in Argentina and Colombia. On the course of this text, we present brief descriptions of urban tribes, globalization, neoliberalism and technological-cybernetic revolution. As subthemes, among other aspects, we discuss the forms of adolescent enjoyment; their socialization and identification; their power and mastery of technology and virtual communications; the way neoliberalism can affect them; their imaginary and symbols, and how, all of them, clash with traditional school frameworks. At the end of each subtopic, we propose questions for reflection. In the last part, we introduce, in a propositive way, the possible actions of teachers in perspective of their social and cultural prominence as educators. Among the conclusive elements found in this reflection, it is worth mentioning the particularity that adolescents present when they are internet-communicated, global and consumerist subjects from which school and teachers must, more than adapt to them find ways to captivate them to be able to guide them.
- Globalization
- Neoliberalism
- Teenagers
- Sociality
- Education
Aichhorn, A. (2006). Juventud desamparada. Barcelona: Gedisa. (Obra original de 1925).
Ávalos, B. (2006). El nuevo profesionalismo: formación docente inicial y continua. En T. Fanfani (Ed.), El oficio de la profesión docente (pp. 210-236). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Azcarate, L. E. (2019). Estudio de insuficiencia y limitaciones 2019. Santiago de Cali: Secretaría de Educación.
Berger, M., y Luckman, T. (1995). Modernidad, pluralismo y crisis de sentido. Barcelona, España: Paidos.
Bolaños, D. (2006a). Tradiciones y pasiones en la socialidad. Sistematización de la formación y conformación de la barra popular BRS seguidora del equipo de fútbol América de la ciudad de Cali. Trabajo de grado de Magister en Educación. Instituto de Educación y Pedagogía. Universidad del Valle. Cali, Colombia.
Bolaños, D. F. (2006b). Alcances pedagógicos del deporte en la era de la globalización y el neoliberalismo. Revista Kinesis, (44), 29-34.
Bolaños, D. F. (2011). Fútbol: tradiciones y pasiones en fanáticos. Armenia, Colombia: Editorial Kinesis Ltda.
Bolaños, D. F. (2015). De discursos oficiales a prácticas juveniles en busca de Escenarios para visibilizarse en una ciudad de Colombia. Actas de las II Jornadas de la Cátedra de Psicología Jurídica: las violencias: de lo instituido a lo instituyente, Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. Recuperado de http://www.mdp.edu.ar/psicologia/psico/images/extension2015/actas.pdf
Bolaños, D. F. (2017). Respiramos el mismo, pero somos diferentes: constitución de subjetividad en adolescentes integrantes de agrupaciones juveniles de ciudad en Mar de Plata (Argentina) y Cali (Colombia). (Tesis doctoral). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brasil.
Bolívar, G. (2005). Sin tetas no hay paraíso (4 ed.). Bogotá: Quintero editores.
Cabrera Montoya, B., y Jiménez Jaén, M. (1994). Los enseñantes en la sociedad. Acerca del análisis sociológico del profesorado. Investigación en la Escuela, 22, 35-46.
Contreras, J. (2002). O docente como profissional reflexivo. En L. Cortez (Ed.), A autonomía dos professores (pp. 105-132). Brasil: São Paulo.
Departamento Nacional Administrativo de Estadística (DANE). (s.f.). Análisis sobre trabajo infantil. Recuperado de https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/mercado-laboral/trabajo-infantil/analisis-sobre-trabajo-infantil.
Derrida, J., y Roudinesco, E. (2004). De que amanhã (Diálogo). Rio de Janeiro: Zahar.
Duchesne, J. (2001). El Ciudadano Insano y otros ensayos. San Juan de Puerto Rico: Callejón.
El Tiempo. (1998). Cerradas 20 mil empresas en los últimos cuatro años. Recuperado de https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-776484.
Freud, S. (1992). Tres ensayos de la teoría de la sexualidad. Obras completas de Sigmund Freud. Vol. VII. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu. (Obra original de 1905).
García, F. (2012). La educación contra la escuela. En Educación Anarquista: Aprendizajes para una sociedad libre (pp. 15-28). Santiago de Chile: Eleuterio.
Guerra, A., De Oliveira Moreira, J., Laguárdida de Lima, N., Drumond da Silveira, B., Alves
Noberto, C., Silva Carvalho, L., y Nascimento Pechir, N. (2010). Construindo idéias sobre a juventude envolvida com a criminalidade violenta. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 10(2), 434-456.
Köhler, H. (2003). Hacia una mejor globalización. Discurso de aceptación del título de Profesor Honoris Causa de la Universidad Eberhard Karls. Recuperado de http://www.imf.org/external/np/speeches/2003/101603s.htm.
Maffesoli, M. (1985). El Conocimiento Ordinario. México: Fondo de Cultura Económica.
Maffesoli, M. (1990). El Tiempo de las Tribus. el declive del individualismo en las sociedades de masas (Vol. 1). Barcelona: Icaria.
Pereira, M. R. (2009). Mal-estar Docente e Novos Sintomas na Cultura. Em R. Souza, A. M. F. Camargo, M. de Mariguela (Orgs.), Que Escola é Essa? Anacronismos, resistências e subjetividades (pp. 37-59). Campinas: Ed. Alinea.
Pereira, M. R. (2009). Adolescência geralizada. Recuperado de http://borromeo.kennedy.edu.ar/Artculos/AdolesgeneralPereira.pdf
Pereira, M. R. (2014). Quem come as uvas verdes dos excessos pulsionais na transmissão?. En: X Colóquio internacional do LEPSI “Crianças públicas, adultos privados” V Congresso da RUEPSY, Rede Universitária Internacional em Educação e Psicanálise e I Congresso Brasileiro da Rede INFEIES, São Paulo.
Roudinesco, E. (2003). A família em desordem. Rio de Janeiro: Zahar.
Revista Semana. (2012). Así son los jóvenes colombianos (Encuesta nacional). Recuperado de https://www.semana.com/especiales/articulo/asi-jovenes-colombianos/259207-3.
Santos, L. L. D. P. (2004). Formação de professores na cultura do desempenho. Educação & Sociedade, 25(89), 1145-1157.
Tiramonti, G. (2005). La escuela en la encrucijada del cambio epocal. Educacao & Sociedade, 26(92), 889-910.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.