Main Article Content

Authors

This document presents an initial approach to concepts of sexual diversity and its relationship with physical education and sports, emphasizing the contribution of this field to the reproduction of some stereotypes related to the sex-gender of people. The history of gender verification tests is tackled, as well as the general disposition of the International Olympic Committee on the regulations for the participation of Trans and Intersex people in Olympic competitions. Finally, there are some reflections about sports classification based on gender category and about the need to propose new interactions from the physical-sports education that recognize physical, biological, physiological, neurological and social diversity inherent in people, considering the local and national context of Colombia.

American Psychological Association. (2015). Key Terms and Concepts in Understanding Gender Diversity and Sexual Orientation Among Students.

Barbero, J. I. (2005). La escolarización del cuerpo: reflexiones en torno a la levedad de los valores del capital «cuerpo» en educación física. Revista iberoamericana de educación, 39, 25-51.

Butler, J. (1990). El género en disputa. El feminismo y la subversión de identidad. Barcelona: Ed. Paidós.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Ed. Paidós.

Devis, J. D. (2000). Actividad física, deporte y salud. Barcelona: INDE. Recuperado de: https://plaproanenef.files.wordpress.com/2013/02/actividad-fisica-y-salus-i.pdf

Fuentes, J., Devis, J., Sparkes, A., Pérez, V., y Departament d'Educació Física i Esportiva (2015). Educación física y deporte en personas trans: una aproximación cualitativa. (Tesis doctoral). Universitat de València, España. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/50839

González Miranda, G. (2016). Las Mujeres en el Deporte Profesional entre la Verificación de sexo y el Hiperandrogenismo: Una aproximación desde los Derechos Humanos (Tesis de maestría). Universidad Carlos III de Madrid, España.

Heggie, V. (2010). Testing sex and gender in sports; reinventing, reimagining and reconstructing histories. Endeavour, 34(4), 157-163.

Hincapié García, A. (2015). Revisiones críticas al concepto de género. Apuntes para la teoría social contemporánea. Universitas Humanistica, 79, 15–40.

Ljungqvist, P. A., Commission, S., Chairman, F., Consultant, S. S., Chambers, B., Child, Y., & Pitsiladis, P. Y. (2015). IOC Consensus meeting on sex reassignment and hyperandrogenism. Recuperado de: https://stillmed.olympic.org/Documents/Commissions_PDFfiles/Medical_commission/2015-

Piedra, J., Ramírez Macías, G., y Latorre Romero, A. (2014). Visibilizando lo invisible: creencias del profesorado de educación física sobre homofobia y masculinidades. RETOS: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 36–42.

Preciado, B. (septiembre, 2009). Sostenibilidad e identidad sexual. Trabajo presentado en Festival SOS 4.8 Voces de Festival SOS 4.8. (Archivo de video). Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=mAQCCacL08c&list=PLhB1eiV96r_W2BEmnkPBv06J4jm%20C2PN25

Reeser, J. C. (2005). Gender identity and sport: is the playing field level? British Journal of Sports Medicine, 39, 695–699. http://doi.org/10.1136/bjsm.2005.018119

Scharagrodsky, P. (2004). Juntos pero no revueltos: la educación física mixta en clave de género. Cadernos de Pesquisa, 34(121), 59–76.

Scharagrodsky, P. A. (2019). Trans-formando el espacio educativo y deportivo. El caso de la comunidad trans en la capital argentina. Cuerpo Editorial, 2, 15-35.

Singh, B., Singh, K. & Sharma, N. (2010). Equality, Equity and Inclusion: Transgender Athletes’ Participation in Competitive Sports – a New Era. Physical Culture and Sport. Studies and Research, 49(1), 85-88, DOI: 10.2478/v10141-010-0020-2

Stoller, R. (1968). Sex and gender: The development of masculinity and femininity. Science house. New York

TvT Research project, (2018). “Trans Murder Monitoring (TMM) TDoV 2017 Update”, Transrespect versus Transphobia Worldwide. TvT project website: http://transrespect.org/en/trans-murder-monitoring/tmm-resources/

Vidiella Pagés, J. (2007). El deporte y la actividad física como mediadores de modelos corporales: Género y sexualidad en el aprendizaje de las masculinidades. EducaciónFísica Y Ciencia, (9), 1-20.

González Garzón, J. (2019). Physical education and trans-formed sports. Praxis, Educación Y Pedagogía, (4), 78–97. https://doi.org/10.25100/praxis_educacion.v0i4.9121

Downloads

Download data is not yet available.