Visualization of isometric transformations, an element for conceptualization in DGE in high school students
Main Article Content
This research work was designed within the framework of the Master's Degree in Education with Emphasis in Mathematics Education of the Universidad del Valle. Its purpose was to present an experience carried out within the Educational Institution Liceo Benalcázar, located in Santiago de Cali, Valle del Cauca. Three classroom situations were designed and proposed with the use of GeoGebra (one will be presented here), guided under the methodology of Teaching Experiments in the company of a group of researchers from the Universidad del Valle. The activities were aimed at enhancing the development of visualization in sixth grade high school students, in the work of establishing the equivalence of polygons when Isometric Transformations are involved.
- Visualization
- Educational technology
- Geometry
- Educational experiment
Baccaglini-Frank, A. y Mariotti, M. A. (2010). Generating Conjectures in Dynamic Geometry: The Maintaining Dragging Model. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 15(3), 225-253. https://doi.org/10.1007/s10758-010-9169-3
Cobb, P. (2000). Conducting teaching experiments in collaboration with teachers. In A. E. Kelly, y R. A. Lesh. Handbook of Research Design in Mathematics and Science Education (pp. 307-333. ) Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410602725
Duval, R. (2003). Voir en mathématiques. En E. Filloy (Ed.), Matemática educativa. Aspectos de la investigación actual (pp. 41-76). Centro de Investigación y Estudios Avanzados del IPN
Duval, R. (2004a). Cómo hacer que los alumnos entren en las representaciones geométricas: cuatro entradas y una quinta. En M. Chamorro, J. de María, R. Duval, R. Pérez, L. Ruiz, M. Salín, y F. Vecino. Números, formas y volúmenes en el entorno del niño (pp. 159 - 188). Secretaría General Técnica.
Duval, R. (2004b). Semiosis y pensamiento humano: registros semióticos y aprendizajes intelectuales (1° Ed.). Programa Editorial Universidad del Valle. https://programaeditorial.univalle.edu.co/gpd-semiosis-y-pensamiento-humano-9789587655278-63324cdb0f6b3.html
Jaime Pastor, A. (1992). Ángulos iguales al cortar rectas paralelas. Suma, 10, 51-52. https://revistasuma.fespm.es/sites/revistasuma.fespm.es/IMG/pdf/10/051-052.pdf
Laborde, J. M. (1990). Cabri-géomètre: A microworld of geometry for guided discovery learning. Zentralblatt für didaktik der mathematik, (22)5, 171-177.
Leung, A., Baccaglini-Frank, A., y Mariotti, M. A. (2013). Discernment of invariants in dynamic geometry environments. Educational Studies in Mathematics, 84(3), 439–460. https://doi.org/10.1007/s10649-013-9492-4
Leung, A., y Bolite-Frant, J. (2015). Designing Mathematics Tasks: The Role of Tools. In: A. Watson y M. Ohtani, M. (Eds). Task Design In Mathematics Education (pp 191–225). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-09629-2_6
Lopez-Real, F., y Leung, A. (2006). Dragging as a conceptual tool in dynamic geometry environments. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 37(6), 665–679. https://doi.org/10.1080/00207390600712539
Marrades, R., y Gutiérrez, Á. (2000). Proofs produced by secondary school students learning geometry in a dynamic computer environment. Educational studies in mathematics, 44(1-3), 87-125. https://doi.org/10.1023/A:1012785106627
Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanía. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos Curriculares de Matemáticas. Cooperativa Editorial Magisterio.
Ministerio de Educación Nacional (2004). Pensamiento Geométrico y Tecnologías Computacionales. Ministerio de Educación Nacional. Dirección de Calidad de la Educación Preescolar.
Miragliotta, E. y Baccaglini-Frank, A. E. (2021). Enhancing the Skill of Geometric Prediction Using Dynamic Geometry. Mathematics (9)8. https://doi.org/10.3390/math9080821
Moreno Armella, L. (1992). Instrumentos matemáticos computacionales. Memorias del Seminario Nacional de Formación de Docentes: Uso de las Tecnologías digitales en el Aula de Matemáticas, 1, 81-86.https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-81040_archivo1.pdf
Moreno Armella, L. (2002). Instrumentos matemáticos computacionales. En A. C. Castiblanco Paiba (Coord.), Memorias del Seminario Nacional de Formación de Docentes: Uso de las Tecnologías digitales en el Aula de Matemáticas. Proyecto incorporación de nuevas tecnologías al currículo de matemáticas de la educación media de Colombia (pp. 81-86). Ministerio de Educación Nacional. https://cmapspublic.ihmc.us/rid=1171397012609_1631627635_21672/Forma_doce_mate_CAPITULO1A.pdf
Samper de Caicedo, C., Camargo Uribe, L., y Leguizamón de Bernal, C. (2003). Cuaderno No. 6. Tareas que promueven el razonamiento en el aula a través de la geometría. Colección de cuadernos de Matemática Educativa. Asociación colombiana de Matemática Educativa. Gaia Grupo Editorial. http://asocolme.org/images/publicaciones/cuadernos/cuaderno%206%20razonamiento.pd
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.