Main Article Content

Authors

The teaching of Social Sciences in Colombia is undergoing a process of transformation, driven by curricular changes, technological advances, and new societal demands. At the Carlos Holmes Trujillo Educational Institution in Cali, the city was incorporated as a didactic resource through a strategy centered on exploring the urban environment to foster meaningful learning. The study employed a participatory qualitative approach, structured in four phases: context diagnosis, planning, design, and implementation. The Classroom platform was integrated as a tool to connect school content with the surrounding environment. The proposal included eight activities co-designed with teachers and implemented in fifth grade, fostering knowledge appropriation and the development of civic competences. The findings revealed that the pedagogical use of the city strengthens critical understanding of the environment, promotes territorial identity, and enhances meaningful learning. Teachers valued the experience positively, while acknowledging the need for further training in active methodologies. Students, in turn, emphasized the usefulness of technological tools and the dynamic nature of the activities. In conclusion, integrating the urban environment into school education is an effective strategy for linking curricular content with everyday life, positioning the city as a living, participatory, and contextualized educational space.

Jose Octalivar Guerrero Sarria,  Institución Educativa Llanadas, Secretaría de Educación de Caldas, Colombia.

Doctorando En Educación, institución donde se estudia, ciudad, país. Institución Educativa Carlos Holmes Trujillo. Docente Secretaria de Educación Municipal, Cali, Colombia.

Alderoqui, S. (1994). La ciudad se enseña. En S. Alderoqui y B. Aisenberg (Comps.), Didáctica de las ciencias sociales: aportes y reflexiones (pp. 241–266). Paidós.

Arias Gómez, D. H. (2015). La enseñanza de las ciencias sociales en Colombia: lugar de las disciplinas y disputa por la hegemonía de un saber. Revista de estudios sociales, (52), 134–146. https://doi.org/10.7440/res52.2015.09

Ávila-Toscano, J. H., Marenco-Escuderos, A. D., y Romero-Pérez, I. K. (2019). Redes de cooperación entre autores e instituciones en Ciencias Sociales dentro del modelo científico colombiano: comparación por género y área del conocimiento. Revista general de información y documentación, 29(1), 209–227. https://dx.doi.org/10.5209/rgid.64545

Ayala G., E. T. (2017). La ciudad como espacio habitado y fuente de socialización. Ánfora, 24(42), 189–216. https://doi.org/10.30854/anf.v24.n42.2017.170

Boisier, S. (2006). América Latina en un medio siglo (1950/2000): el desarrollo, ¿dónde estuvo? Investigaciones Regionales, (9),145–167.

Camilloni, A. R. W. (1994). Didáctica de las ciencias sociales. En S. Alderoqui y B. Aisenberg (Comps.), Didáctica de las ciencias sociales: aportes y reflexiones (pp. 13–32). Paidós.

Cardona Z., L. A., y Calle Á., G. Y. (2023). Los textos multimodales como recurso didáctico para la enseñanza de la escritura en un Centro Educativo Rural. RHS-Revista Humanismo y Sociedad, 11(1), 1–15. http://fer.uniremington.edu.co/ojs/index.php/RHS/article/view/569/630#:~:text=In%20the%20conclusions%20it%20is,Introducci%C3%B3n

Chaverri C., P., y Fernández, I. (2023). Individualismo y colectivismo cultural en relación con la desigualdad socioeconómica desde el enfoque de la psicología social evolutiva. Ánfora, 30(55), 77–104.

García C., N. (2010). La sociedad sin relato: antropología y estética de la inminencia. Katz.

Gómez-Gonçalves, A. y Corrochano F., D. (2021). Are urban green spaces used as didactical resources in Spanish Primary Education? Revista invi, 36(103), 349–376.

Gurevich, R., y Zelmanovich, P. (1994). Geografía: análisis de una propuesta didáctica sobre la contaminación del Riachuelo. En S. Alderoqui y B. Aisenberg (Comps.), Didáctica de las ciencias sociales: aportes y reflexiones (pp. 267–284). Paidós.

Hernández, S. R. (2008). Metodología de la investigación (4ª ed.). McGraw-Hill.

Institución Educativa Carlos Holmes Trujillo. (2022). Proyecto Educativo Institucional 2020-2025. https://ieocarlosholmestrujillo.edu.co/wp-content/uploads/2024/08/2022-PEI-IECHT-2020-2025-OFICIAL.pdf

Luengo, M. A. (2015). El derecho a la ciudad y su naturaleza jurídico-urbanística: los supuestos de Barakaldo y Milton Keynes [Trabajo de doctorado, Repositorio Universidad Complutense de Madrid]. https://hdl.handle.net/20.500.14352/26644

Martínez, Z. I. (2011). La enseñanza de las Ciencias Sociales a través de una estrategia didáctica apoyada en las canciones en las canciones a nivel inferencial del pensamiento en estudiantes de secundaria [Trabajo de grado, Universidad de Antioquia]. http://hdl.handle.net/10495/7510

Moreno-Crespo, P., Moreno-Fernández, O., Ferreras-Listán, M., y Martìn-Bermúdez, N. (2019). La ciudad como espacio socializador y educativo: una mirada a las “Ciudades Educadoras”. Espacios, 40(31).

Quiroga, F., Capella, C., Sepúlveda, G., Conca, B., y Miranda, J. (2021). Identidad personal en niños y adolescentes: estudio cualitativo. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 320–344.

Ramoneda, J. (1998). Una idea filosófica de ciutat. En J. Nogué (Coord.), La ciutat: visions análisis i reptes (pp. 75–82). Universitat de Girona.

Restrepo, L. F. (2020). Un nuevo reino imaginado: Las Elegías de varones ilustres de Indias de Juan de Castellanos. Editorial Pontificia Universidad Javeriana. http://doi.org/10.11144/Javeriana.9789587815207

Rizo G., M. (2005). La ciudad como objeto de estudio de la comunicología: Hipótesis, preguntas y rutas para la construcción de un estado del arte sobre la línea de investigación "Ciudad y comunicación". Andamios, 1(2), 197–225.

Segal, A., y Gojman, S. (1998). Selección de contenidos y estrategias didácticas en ciencias sociales: la "trastienda" de una propuesta. En S. Alderoqui y B. Aisenberg (Comps.), Didáctica de las ciencias sociales II: teorías con prácticas (pp. 77–100). Paidós.

Siede, I. A. (1994). Comentarios para una bibliografía básica en español. En S. Alderoqui y B. Aisenberg (Comps.), Didáctica de las ciencias sociales: aportes y reflexiones (pp. 285–294). Paidós.

Silva, M. M. (2018). Gobierno urbano: la ciudad en la configuración del orden político en la tradición occidental [Trabajo de doctorado, Universidad Pontificia Bolivariana]. http://hdl.handle.net/20.500.11912/4374

Villa, A., y Alderoqui, S. (1998). La ciudad revisitada: el espacio urbano como contenido social. En S. Alderoqui y B. Aisenberg (Comps.), Didáctica de las ciencias sociales II: teorías con prácticas (pp. 101–130). Paidós.

Guerrero Sarria, J. O. (2023). The city: a didactic resource in the Social Sciences that can mobilize learning. Praxis, Educación Y Pedagogía, (12), e20213052. https://doi.org/10.25100/praxis_educacion.v0i12.13052

Downloads

Download data is not yet available.