Pedagogical practices on curricular transversality in colombian rural education
Main Article Content
This article examines the pedagogical practices related to curricular transversality implemented by primary school teachers in multigrade rural schools. These schools are characterized by the presence of students from different grades and age groups in a single classroom, with one teacher responsible for all subjects and educational projects. Using a qualitative approach and the technique of direct observation, the study finds that some teachers show a clear commitment to integrating cross-cutting themes into their teaching. This is reflected in activities such as reading comprehension and text analysis linked to topics like environmental care and the meaningful use of free time. However, most teachers do not incorporate activities aimed at developing ethical and social dimensions across all areas of study—an essential component for strengthening curricular transversality. This finding highlights an opportunity to improve the integration of this approach into teaching practices.
- Pedagogical practice
- Curricular transversality
- Multigrade schools
- Rural education
- Interdisciplinary learning
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación- administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Pearson Educación. https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf
Campoy, T. (2016). Metodología de la Investigación Científica: MANUAL para la Elaboración de Tesis y Trabajos de Investigación. Marben Editora y Gráfica.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2020). Boletín Técnico Educación Formal (EDUC) 2019. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/educacion/bol_EDUC_19.pdf
Durán, M., Jiménez, D., y Pinto, N. (2016). Prácticas pedagógicas y maestros en la Escuela Normal Superior de Río de Oro, Cesar. Revista Neuronum, 2(1), 1-24. https://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/12
García, A. (2016). El pensamiento del profesor rural sobre la educación rural [Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional – Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/1079
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Febrero 8 de 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Liendo D., Z., y Lúquez d. C., P. (2007). Eje transversal valores: epistemología y fundamentos curriculares en la práctica pedagógica de educación básica. Laurus, 13(25), 82-113.
Magendzo, A. (2005). Curriculum y transversalidad: una reflexión desde la práctica. Revista Internacional Magisterio, (16), 28-33.
Saldarriaga, O. (2016). La «escuela estallada»: diálogos entre dos nociones de práctica pedagógica. Memoria y Sociedad, 20(41), 9-20. https://doi.org/10.11144/Javeriana.mys20-41.eedn
Santos, L. (2011). Aulas multigrado y circulación de los saberes: especificidades didácticas de la escuela rural. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 15(2), 71-91. http://hdl.handle.net/10481/17435
Vera, D., Osses, S., y Schiefelbein, E. (2012). Las creencias de los profesores rurales: una tarea pendiente para la investigación educativa. Estudios Pedagógicos, 38(1), 297-310. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000100018
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.