Synthetic meat: innovation and challenges in science education
Main Article Content
This paper addresses synthetic meat as a Socio-Scientific Issue (SSI) and explores how it can be introduced in the classroom from this perspective. It examines the rationale for defining it as an SSI, highlighting its potential contributions to sustainability, food security, and animal welfare, while also acknowledging associated challenges such as high production costs and negative consumer perceptions. The paper underscores the importance of fostering informed and reflective debate on synthetic meat, considering socioscientific, environmental, cultural, and ethical dimensions. Additionally, it proposes incorporating this topic into education through strategies such as the “Six Thinking Hats,” role-playing, and guiding questions, with the aim of developing students’ critical thinking and communication skills. The paper emphasizes the need to consider both the benefits and drawbacks of synthetic meat, as well as the challenges faced by entrepreneurs in this emerging field.
- Synthetic meat
- Socioscientific issues
- Critical thinking skills
- Six Thinking Hats method
- Classroom instructional strategies
de Bono, E. (1986). Six Thinking Hat. Viking.
Díaz, A. (1 de octubre de 2023). Carne sin matar animales: ¿Se comería una pechuga fabricada en un laboratorio? El Espectador. https://www.elespectador.com/ciencia/carne-sin-matar-animales-se-comeria-una-pechuga-fabricada-en-un-laboratorio/
Feo, R. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias pedagógicas, (16), 220-236. DOI: https://doi.org/10.15366/tp2010.16.012
Martínez P., L. (2021). Abordaje de la Covid-19 como Cuestión Sociocientífica. En M. C. Pansera de Araújo, P. E. Fensterseifer, E. T. de Oliveira, S. Pithan da Silva, R. Souza de Vargas y J. Perkoski (Orgs.), Educação, ciência e cientificismo: desafios do mundo contemporâneo (75-85). Unijuí.
Martínez, L., y Parga, D. (2013). La emergencia de las cuestiones sociocientíficas en el enfoque CTSA. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciencias, 8(1), 23- 35. https://doi.org/10.14483/23464712.5021
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2004). Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. Formar en ciencia ¡El desafío! Lo que necesitamos saber y saber hacer. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-81033_archivo_pdf.pdf
Mogrovejo, X. (23 de junio de 2023). El pollo sintético llegará pronto a nuestros platos: la carne artificial es el futuro. Vandal Random. Recuperado el 10 de octubre de 2023 de https://vandal.elespanol.com/noticia/r21243/el-pollo-sintetico-llegara-pronto-a-nuestros-platos-la-carne-artificial-es-el-futuro
Mulvaney, K. (12 de julio de 2023). ¿Qué es exáctamente la carne cultivada en laboratorio? National Geographic. Recuperado el 10 de octubre de 2023 de https://www.nationalgeographic.es/ciencia/2023/07/carne-cultivada-laboratorio-sintetica-que-es-como-se-hace
Pascual, J. (10 de diciembre de 2018). Carne de laboratorio: no todo es color de rosa. Naukas. Recuperado el 10 de octubre de 2023 de https://naukas.com/2018/12/10/carne-de-laboratorio-no-todo-es-color-de-rosa/
Pepinosa, J. (22 de agosto de 2023). Este salmón sintético fue cultivado en laboratorio y sabe muy similar al del pez. Infobae. https://www.infobae.com/tecno/2023/08/22/este-salmon-sintetico-fue-cultivado-en-laboratorio-y-sabe-muy-similar-al-del-pez/
Tuomisto, H. L., y Teixeira de Mattos, M. J. (2011). Environmental Impacts of Cultured Meat Production. Environmental Science & Technology, 45(14), 6117–6123. https://doi.org/10.1021/es200130u DOI: https://doi.org/10.1021/es200130u
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.