Main Article Content

Authors

This paper arises as a result of an analysis and review of the current state of research on over-age in Latin America and the Caribbean. The phenomenon is approached from various perspectives, exploring its causes and consequences, both in the school environment and in the family environments of youth and adolescents. This doctoral study, called "Educational strategies and trajectories of over-age youth in secondary education", is approached from the theory of social practices and Pierre Bourdieu’s field theory. The main objective of the study is to analyze the educational strategies and trajectories of over-age youth in secondary education in Bogotá. The literature review reveals a scarcity of studies focused on this phenomenon, which highlights the importance of this research to understand and improve the forms of care for these young people in the educational system.

Mony Méndez Martínez, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia.

Student of the Interinstitutional Doctorate in Education, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia.

Baranger, D. (2012). Epistemología y metodología en la obra de Pierre Bourdieu (2ª ed.). Posadas.

Baudelot, C., y Establet, R. (1971). La escuela capitalista en Francia. Siglo veintiuno editores.

Blanco, R., y Duk, C. (2011). Educación inclusiva en América Latina y el Caribe. Aula: Revista de Pedagogía de La Universidad de Salamanca, (17), 37–55.

Boniolo, P., y Najmias, C. (2018). Abandono y rezago escolar en Argentina: una mirada desde las clases sociales. Tempo Social, Revista de Sociologia Da USP, 30(3), 217– 247. http://dx.doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018.121349 DOI: https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018.121349

Bourdieu, P. (1998). Capital Cultural, Escuela y Espacio Social. Siglo veintiuno Editores.

Bourdieu, P. (2011). Las Estrategias de La Reproducción Social. Siglo veintiuno Editores.

Bowles, S., y Gintis, H. (1976). La instrucción escolar en la América capitalista (2a ed.). Siglo XXI de España Editores.

Constitución Política 1 de 1991 Asamblea Nacional Constituyente. Art. 44. 6 de julio de 1991 (Colombia).

Constitución Política 1 de 1991 Asamblea Nacional Constituyente. Art. 67. 6 de julio de 1991 (Colombia).

Delgado, M. (2014). La educación básica y media en Colombia: retos en equidad y calidad. En D. Gregosz (Ed.), Los Desafíos de Educación Preescolar, básica y media en América Latina (pp. 123–146). Konrad-Adenauer-Stiftung.

Ducoing Watty, P., y Barrón Tirado, C. (2017). La escuela secundaria de hoy: Problemas y retos. Revista mexicana de investigación educativa, 22(72), 9-30.

Gutiérrez, A. (2003). La Construcción Social de la pobreza. Un análisis desde las categorías de Pierre Bourdieu. Anduli, Revista Andaluza de Ciencias Sociales, (2), 29–44.

Hernández, R., y Pacheco, B. (2011). La sobre edad escolar: De la exclusión a la oportunidad. Revista Ciencia y Sociedad, XXXVI(1), 163–182. DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2011.v36i1.pp163-182

Infante, R., y Parra, L. (2010). Deserción escolar y desarrollo social: Una mirada sobre el programa “Volver a la Escuela” en Bogotá. Revista Educación y Desarrollo Social, 4(2), 75–86.

Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Febrero 8 de 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2010). Manual operativo: Modelo Educativo Aceleración del Aprendizaje (2ª ed.). https://contenidos.mineducacion.gov.co/ntg/men/archivos/Referentes_Calidad/Modelos_Flexibles/Aceleracion_del_Aprendizaje/Guia_del_docente/Manual%20Operativo.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2020). Anexo técnico. Lineamientos técnicos, administrativos, pedagógicos y operativos del proceso de implementación de los modelos educativos flexibles del Ministerio de Educación Nacional. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-411041_recurso_2.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2022). Trayectorias educativas completas, continuas y de calidad. Conceptualización y avances estratégicos: nota técnica. mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_35.pdf

Montoya, N., y Tamayo, M. (2014). Situación de extraedad, ingreso tardío de los estudiantes al sistema escolas en el municipio de Bello [Tesis de Pregrado, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Repositorio Institucional – Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/3591

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos y marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127583_spa

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo. Inclusión y educación: todos y todas sin excepción. https://doi.org/10.54676/WWUU8391 DOI: https://doi.org/10.54676/WWUU8391

Paíz, I. (2016). Sobreedad escolar y educación acelerada. Dirección General de Evaluación e Investigación Educativa. Ministerio de Educación de Guatemala. http://www.mineduc.gob.gt/digeduca|

Pinkasz, D., y Montes, N. (Comps.). (2020). Estados del arte sobre educación secundaria: la producción académica de los últimos 15 años en torno a tópicos relevantes. Ediciones UNGS; Flacso.

Schmelkes, S. (2005). La desigualdad en la calidad de la educación primaria. Revista latinoamericana de estudios educativos (México), 35(3-4), 9-33.

Terigi, F. (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. III Foro Latinoamericano de Educación. Jóvenes y Docentes. La Escuela Secundaria en el mundo de hoy, 1–20.

Wacquant, L. (2007). Los Condenados de la Ciudad: Gueto, periferias y Estado. Siglo Veintiuno.

Méndez Martínez, M. (2024). Educational paths of over-age youth from Bogotá: a cultural and contextual approach. Praxis, Educación Y Pedagogía, (13), e40214547. https://doi.org/10.25100/praxis_educacion.v0i13.14547

Downloads

Download data is not yet available.