Main Article Content

Authors

This reflective article presents a narrative literature review focused on research interests related to the field of early childhood education, serving as a framework for the formulation of a doctoral research problem. It offers a non-systematic review of literature on early childhood education and the concept of early childhood itself, aiming to understand its social construction through academic studies published between 2013 and 2023. The review reveals that early childhood education is a cultural, political, and historical construct. The article also reflects on the notion of formation understood as Bildung —that is, as self-knowledge (Larrosa, 2003). In this sense, if formation were conceived as Bildung beginning in early childhood, perhaps early childhood itself would not be understood as a predefined ideal.

Tatiana Morales Lasso, Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Professor of the Faculty of Distance and Virtual Education, Institución Universitaria Antonio José Camacho. Student of the Interinstitutional Doctorate in Education, Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Aguilar, D. (2023). Gobierno de la Infancia Desarrollo y Neoliberalismo en Colombia. Editorial Aula de Humanidades.

Álvarez T., E. N. (2021). Consideraciones epistemológicas de las nociones de infancia. Emergencia y alcances. UNIPLURIVERSIDAD, 21(2), 1–15. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.341487

Ancheta-Arrabal, A. (2019). Equidad y educación de la primera infancia en la agenda educativa mundial. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 47-59. https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.17102

Biesta, G. (2016). Devolver la enseñanza a la educación. Una respuesta a la desaparición del maestro. Pedagogía y Saberes, 44, 119-129. https://revistas.upn.edu.co/index.php/PYS/article/download/4069/3497

Cabrera. A. (2022). Conformación de la identidad profesional de la asistente educativa: entre los cuidados y la educación de la primera infancia. Journal De Ciencias Sociales, 1(18), 37-61. https://doi.org/10.18682/jcs.vi18.4532

Hincapié, A., Cossio, D., y Giraldo, L. (2023). Pedagogía y barbarie. La literatura infantil de Auschwitz como referente de formación. Encuentros, 21(02-Julio-Dic.), 1-15. https://doi.org/10.15665/encuen.v22i02-Julio-Dic.2957

Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. Estudios sobre Literatura y formación. Fondo de Cultura Económica.

Ley 1804 de 2016. Por la cual se establece la política de Estado para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia de Cero a Siempre y se dictan otras disposiciones. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/30021778

Marín, D., y León, A. (2018). Infancia Balance de un campo discursivo. Universidad Pedagógica Nacional. http://repositorio.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/16561

Muñoz, D., y Ríos, E. (Eds). (2021). Infancia y Pedagogía: retos académicos de la formación profesional y disciplinar de agentes educativos para la primera infancia. Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente. https://repositorio.uco.edu.co/server/api/core/bitstreams/12327e87-fa3e-4bab-81d2-533c3f27bfbb/content

Quiceno, C. (2020). Aproximación crítica: Desde la infancia a la primera infancia. En M. Giraldo y D. Aguilar (Eds.), Lecturas críticas sobre infancia: tensiones entre la modernidad y contemporaneidad (pp. 15-48). Editorial Aula de Humanidades.

Quintero A., S. R., Gallego H., A. M., Ramírez R., L. E., y Jaramillo V., B. (2016). La formación integral de las maestras para la primera infancia: un reto inaplazable. Zona Próxima, (25), 22-33.

Runge-Peña, A., Hincapié-García, A., Muñoz-Gaviria, D. y Ospina-Cruz, C. (2018). El campo disciplinar y profesional de la pedagogía en Colombia. Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente. https://repositorio.uco.edu.co/items/91af0958-3ade-4c02-8f5b-4001a08418bd

Wulf, C. (2004). Historicidad, culturalidad, transdisciplinariedad. Revista Educación y Pedagogía, 16(39), 163-183. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6006

Morales Lasso, T. (2024). Formation as Bildung and the field of early childhood education. Praxis, Educación Y Pedagogía, (14), e40514567. https://doi.org/10.25100/praxis_educacion.v0i14.14567

Downloads

Download data is not yet available.