Main Article Content

Authors

This article presents the results of a literature review that addresses the following research question: What opportunities may arise from the relationship between integrated curriculum and the field of literacies studies in secondary education? It is a qualitative documentary review that applies selected criteria from the PRISMA method for document selection. The findings are organized into two thematic clusters: (1) integrated curriculum in secondary education and (2) the study of literacies in secondary education. The first cluster includes five studies, primarily highlighting experiences with integrated curriculum in secondary schools; the second cluster comprises eight studies, organized into three subthemes: digital literacies, critical literacies, and literacies in social life. The article concludes by presenting insights from the literature review that point to opportunities for linking the two conceptual categories explored and for informing future doctoral research.

Diana Carolina Rodríguez Orbea, Universidad del Valle

Estudent of the Doctorado Interinstitucional en Educación, Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Al-Mutawah, M., Mahmoud, E., Thomas, R., Preji, N., y Alghazo, Y. (2022). Math and science integrated curriculum: Pedagogical knowledge-based education framework. Education Research International, 2022, 984464. https://doi.org/10.1155/2022/2984464

Arredondo, A., y Corzo, J. (2017). La literacidad, conceptualizaciones y perspectivas: hacia un estado del arte. Reflexiones, 96(2), 93–105. http://dx.doi.org/10.15517/rr.v96i2.32084

Bacarizo, B. (2018). Literacidad crítica y aprendizaje de las ciencias sociales en las aulas de educación primaria. Enseñanza de las ciencias sociales, 17, 5–12. https://doi.org/10.1344/ECCSS2018.17.1

Baethge, C., Goldbeck-Wood, S., y Mertens, S. (2019). SANRA — a scale for the quality assessment of narrative review articles. Research Integrity and Peer Review, 4(1), 5. https://doi.org/10.1186/s41073-019-0064-8

Barton, D., y Hamilton, M. (1998). Local Literacies: Reading and Writing in One Community. Routledge.

Beane, J. (2010). La integración del currículum: El diseño del núcleo de la educación democrática. Ediciones Morata.

Bolívar, A. (2008). Didáctica y currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Ediciones Aljibe. https://portafdcs.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/11/didc3a1ctica-y-curriculum-de-la-modernidad-a-la-posmodernidad.pdf

Bouwmans, M., y Béneker, T. (2018). Identifying powerful geographical knowledge in integrated curricula in dutch schools. London Review of Education, 16(3), 445–459. https://doi.org/10.18546/LRE.16.3.07

Cassany, D. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. Ríos de Tinta.

Castro, M., y Ruiz, J. (2019). La educación secundaria y superior en Colombia vista desde las pruebas Saber. Praxis & Saber, 10(24), 341–366. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9465

Dewey, J. (2004). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación (1ª ed.). Ediciones Morata.

Díaz B., Á. (2020). De la integración curricular a las políticas de innovación en la educación superior mexicana. Perfiles Educativos, 42(169), 160–179. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59478

Guarín, A., Medina, C., y Posso, C. (2018). Calidad, cobertura y costos ocultos de la educación secundaria pública y privada en Colombia. Desarrollo y Sociedad, 1(81), 61–114. https://doi.org/10.13043/DYS.81.2

Hernández-Zamora, G. (2019). De los Nuevos Estudios de Literacidad a las Perspectivas Decoloniales en la investigación sobre literacidad. Íkala, 24(2), 363–386.

Kleiman, A. (2021). Trayectorias de acceso al mundo de la escritura: relevancia de las prácticas de literacidad no escolares para la literacidad escolar. Enunciación, 26, 68–82. https://doi.org/10.14483/22486798.16911

Liu, K. (2022). A Retrospective Study on the First-Year Implementation of an Integrated Curriculum in a Shanghai Middle School. The International Journal of Pedagogy and Curriculum, 29(2), 47–61. https://doi.org/10.18848/2327-7963/CGP/v29i02/47-61

Marín, J. (2019). Enseñanza de la literacidad en secundaria desde la percepción de los estudiantes. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (28), 31–57. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i28.2598

McLure, F., Tang, K., y Williams, P. (2022). What do integrated STEM projects look like in middle school and high school classrooms? A systematic literature review of empirical studies of iSTEM projects. International Journal of STEM Education, 9(1), 73. https://doi.org/10.1186/s40594-022-00390-8

Pérez, J. (2022). El enfoque sociocultural del lenguaje: más allá de lo lingüístico y lo comunicativo. Enunciación, 27(2), 186–199. https://doi.org/10.14483/22486798.19166

Roehrig, G., Dare, E., Ring-Whalen, E., y Wieselmann, J. (2021). Understanding coherence and integration in integrated STEM curriculum. International Journal of STEM Education, 8(2). https://doi.org/10.1186/s40594-020-00259-8

Sandoval, D., y Zanotto, M. (2022). Desarrollo de la literacidad crítica, currículo y estrategias didácticas en secundaria. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (58), 1–22. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-008

Street, B. V. (1984). Literacy in theory and practice. Cambridge University Press.

Torres, J. (1994). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Ediciones Morata.

Torres, J. (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. Ediciones Morata.

Vargas-Franco, A. (2015). Literacidad crítica y literacidades digitales: ¿una relación necesaria? (Una aproximación a un marco teórico para la lectura crítica). Folios, (42), 139–160. https://doi.org/10.17227/01234870.42folios139.160

Zavala, V. (2009). La literacidad o lo que la gente hace con la lectura y la escritura. En D. Cassany (Ed.), Para ser Letrados. Voces y miradas sobre la lectura (pp. 23–35). Paidós Educador.

Zavala, V., Niño-Murcia, M., y Ames, P. (Eds.). (2004). Escritura y sociedad: Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú. https://www.estudiosdelaescritura.org/uploads/4/7/8/1/47810247/zavala_et_al_2004_escritura_y_sociedad.nuevas_perspectivas.pdf

Rodríguez Orbea, D. C. (2024). Opportunities in the relationship between integrated curriculum and the field of literacies: projections for research in secondary education. Praxis, Educación Y Pedagogía, (13), e40614587. https://doi.org/10.25100/praxis_educacion.v0i13.14587

Downloads

Download data is not yet available.