Main Article Content

Authors

This article seeks to explain the violence directed at teachers in Colombia by examining the underlying reasons for attacks against educational personnel within the context of the armed conflict. It offers a theoretical framework aimed at situating and analyzing the problem, with particular attention to the impacts on education and, more specifically, on teachers. The article outlines the various forms of violence involved and explores the dimensions of the issue in Colombia, providing an overview of the explanations currently offered in the literature regarding such attacks. It then presents the narrative methodology used for data collection, discusses the research findings, and highlights the reasons identified by teachers themselves for the violence they or their colleagues have experienced. The article concludes by offering reflections based on these findings.

Hilda Mar Rodríguez Gómez, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Master's degree in education, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Full Professor, Faculty of Education, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Andrés Restrepo Gil, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España.

Master's degree in education, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Doctoral candidate in education, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, Spain.

Rodríguez Gómez, H. M., & Restrepo Gil, A. (2023). Violence against teachers in the colombian armed conflict and the causes of the attacks: curricular and disciplinary motives. Praxis, Educación Y Pedagogía, (11), e20214803. https://doi.org/10.25100/praxis_educacion.v0i11.14803

Azuero, Á. E. (2019). Significatividad del marco metodológico en el desarrollo de proyectos de investigación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 110–127. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.274

Bautista, M., y Gonzáles, G. (2019). Docencia rural en Colombia. Educar para la paz en medio del conflicto armado. Fundación Compartir.

Chárriez, M. (2012). Historias de vidas: una metodología de investigación cualitativa. Revista Griot, 5(1), 50–57.

Clandinin, D. J., Pushor, D., y Orr, A. M. (2007). Navigating sites for narrative inquiry. Journal of Teacher Education, 58(1), 21–35. https://doi.org/10.1177/0022487106296218

Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad, la Convivencia y la No Repetición. (2022). No es un mal menor. Niñas, niños y adolescentes en el conflicto armado. https://www.comisiondelaverdad.co/no-es-un-mal-menor

Connelly, F. M., y Clandinin, D. J. (2006). Narrative inquiry. En J. L. Green, G. Camilli, y P. Elmore (Eds.), Handbook of complementary methods in education research (3ª ed., pp. 477–487). Lawrence Erlbaum.

Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (2005). Introduction: the discipline and practice of qualitative research. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (3ª ed., pp. 1–32). Sage Publications.

de Pelekais, C. (2000). Métodos Cuantitativos y Cualitativos. Diferencias y Tendencias. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 2(2), 347–352.

Entreculturas. (2017). Educación en tierra de conflicto. Claves para la paz y el desarrollo sostenible. Entreculturas.

Federación Colombiana de Trabajadores de la Educación. (2019). La vida por Educar. Crímenes de lesa humanidad de persecución y exterminio contra maestras y maestros sindicalistas, miembros de FECODE, entre 1986 y 2010. Escuela Nacional Sindical. https://fecode.edu.co/images/comunicados/2020/LavidaporEducar.pdf

Federación Colombiana de Trabajadores de la Educación. (2021). La escuela: un territorio que resiste a la guerra. Aporte a la comisión de la verdad. Corporación Viva La Ciudadanía.

Global Coalition to Protect Education from Attack. (2014). Education Under Attack 2014. https://protectingeducation.org/gcpea-publications/education-under-attack-2014/

Global Coalition to Protect Education from Attack. (2018). Education Under Attack 2018. https://protectingeducation.org/publication/education-under-attack-2018/

Global Coalition to Protect Education from Attack. (2020). Education Under Attack 2020. https://protectingeducation.org/publication/education-under-attack-2020/

Global Coalition to Protect Education from Attack. (2022). Education Under Attack 2022. https://protectingeducation.org/publication/education-under-attack-2022/

Global Coalition to Protect Education from Attack. (2024). Education Under Attack 2024. https://protectingeducation.org/publication/education-under-attack-2024/

Grupo de Memoria Histórica. (2013). ¡BASTA YA! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. https://centrodememoriahistorica.gov.co/wp-content/uploads/2021/12/1.-Basta-ya-2021-baja.pdf

Instituto Nacional de Salud. (2024). Protocolo de vigilancia en salud pública: Lesiones por artefactos explosivos MAP-MUSE (Versión 4). https://www.ins.gov.co/buscador-eventos/Lineamientos/Pro_%20Lesiones%20por%20artefactos%20-%20MAP%20-%20MUSE.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2011). Decisiones acertadas de educación en emergencias (1ª ed.). https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-347129_archivo_pdf.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2011). Una crisis encubierta: conflictos armados y educación. https://www.unesco.org/gem-report/es/hidden-crisis-armed-conflict-and-education

Ospina, J. (2016). El derecho a la educación en situaciones de conflicto armado: de las manifestaciones e impactos de la violencia a la construcción de la paz. Universitas. Revista de Filosofía, Derecho y Política, (24), 209–242.

Pérez, C. (2002). Sobre la Metodología Cualitativa. Revista Española de Salud Pública, 76(5), 373–380.

Romero, F. A. (2011). Impacto del conflicto armado en la escuela colombiana, caso departamento de Antioquia, 1985 a 2005 [Tesis de Doctorado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. http://hdl.handle.net/11349/6395

Sánchez, M. (2005). La metodología en la investigación cualitativa. Mundo siglo XXI. Revista del Centro de Investigaciones Económicas, Administrativas y Sociales del Instituto Politécnico Nacional, (1), 115–118.

Valencia, L., y Celis O., J. C. (2012). Sindicalismo Asesinado. Debate.

Vega-Malagón, G., Ávila-Morales, J., Vega-Malagón, A. J., Camacho-Calderón, N., Becerril-Santos, A., y Leo-Amador, G. E. (2014). Paradigmas en la investigación: Enfoque cuantitativo y cualitativo. European Scientific Journal, 10(15), 523–528.