Main Article Content

Authors

This article aims to highlight the relevance of implementing digital learning ecosystems as a means to strengthen and promote inclusion in primary school classrooms. The discussion is grounded in a reflection on the concept of inclusion, as well as the definition and description of digital learning ecosystems and their implementation. Finally, previous literature and research on the topic are reviewed to outline the positive effects of these ecosystems in educational practice, along with the potential challenges faced by teachers who seek to integrate these tools.

Yennena Katiusca Castro Maldonado, Universidad de la Sabana, Chía, Colombia.

Master's Degree in ICT-mediated Educational Projects from the University of La Sabana, Chía, Colombia. Digital Education Program Coordinator, Colegio Andino - Deutsche Schule, Bogotá, Colombia.

Diana González-Peñuela, Universidad de los Andes, Cundinamarca, Colombia.

Master's degree in Education and doctoral student in Education at the University of the Andes, Cundinamarca, Colombia. Teacher, Colegio Andino - Deutsche Schule, Bogotá, Colombia.

Bates, A. W. (2015). Teaching in a Digital Age: Guidelines for designing teaching and learning (2ª ed). BCampus.

Castañeda, L., y Adell, J. (Eds.). (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red. Marfil.

Decreto 1421 de 2017. Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. 29 de agosto de 2017. https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/381928:Decreto-1421-de-agosto-29-de-2017

Deliyore, M. del R. (2018). Costa Rica, from special education to inclusive education. A historical perspective. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 20(31), 165–187. https://doi.org/10.19053/01227238.8600

Ferrari, A. (2012). Digital Competence in practice: An analysis of frameworks. Publications Office of the European Union.

Fullan, M. (2012). Stratosphere: Integrating Technology, Pedagogy, and Change Knowledge (1ª ed.). Pearson.

García-Peñalvo, F. J., Reimann, D., Tuul, M., Rees, A., y Jormanainen, I. (2016). An overview of the most relevant literature on coding and computational thinking with emphasis on the relevant issues for teachers. Zenodo. https://doi.org/10.5281/ZENODO.165123

Gibert D., R. del P., y Gorina S., A. (2023). Ecosistemas digitales de aprendizaje: una alternativa para el aprendizaje del cálculo diferencial e integral. Revista Universidad y Sociedad, 15(4), 30–44.

Islas T., C., y Carranza A., M. del R. (2017). Ecosistemas digitales y su manifestación en el aprendizaje: Análisis de la literatura. Revista de Educación a Distancia (RED), 17(55). https://revistas.um.es/red/article/view/315361

Merino R., C. (2020). Identificación y Tratamiento de las Necesidades Educativas Especiales de los Educandos. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 6(3), 24–41. https://doi.org/10.17561/RIAI.V6.N3.3

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre Necesidades Educativas Especiales. Ministerio de Educación y Ciencia España. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427_spa

Organization for Economic Co-operation and Development. (2015). Students, Computers and Learning: Making the connection. OECD.

Ramos C., J. A. (2024). Recursos TIC, en la evaluación y retroalimentación. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(35), 2126–2139. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i35.856

Sebba, J., y Ainscow, M. (1996). International Developments in Inclusive Schooling: mapping the issues. Cambridge Journal of Education, 26(1), 5–18. http://dx.doi.org/10.1080/0305764960260101

Siemens, G., y Tittenberger, P. (2009). Handbook of Emerging Technologies for Learning. University of Manitoba.

Tippe M., S. D., y Soto G., S. L. (2021). Política educacional para una modalidad e-learning en la universidad a partir de la pandemia. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(2), e1306. https://doi.org/10.19083/ridu.2021.1306

Vislie, L. (2003). From integration to inclusion: Focusing global trends and changes in the western European societies. European Journal of Special Needs Education, 18(1), 17–35. https://doi.org/10.1080/0885625082000042294

Zhao, Y. (2012). World Class Learners: Educating Creative and Entrepreneurial Students (1ª ed.). SAGE Publications.

Castro Maldonado, Y. K., & González-Peñuela, D. (2023). From the classroom to the digital world: reflections on implementing digital learning ecosystems to foster inclusion in primary education. Praxis, Educación Y Pedagogía, (11), e40214805. https://doi.org/10.25100/praxis_educacion.v0i11.14805

Downloads

Download data is not yet available.