Main Article Content

Authors

This article, grounded in an understanding of knowledge derived from the lived experience of disability and its connection to pedagogical knowledge, offers a concise account of a research process involving six university professors with disabilities. The study was structured around three complementary micro˗studies: biographical, clinical˗didactic, and the application of a teaching style inventory ˗analyzed through a multiple case study approach. The most significant findings highlight the interaction between teaching methods, personal histories, and lived experiences of disability.

Eduardo Enrique Delgado Polo, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia.

PhD. in Education, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia.

Abello, D., Hernández, C., y Hederich, C. (2011). Estilos de enseñanza en docentes universitarios, propuesta y validación de un modelo teórico e instrumental. Pedagogía y Saberes, 35, 141˗153. https://doi.org/10.17227/01212494.35pys141.153

Bhabha, H. (2002). El lugar de la cultura. Manantial.

Contreras, J., y Pérez, N. (Comps.). (2010). Investigar la experiencia educativa. Ediciones Morata.

Delgado, E. (2018). Experiencia, saber y enseñanza. Seis docentes universitarios con discapacidad [Tesis de doctorado, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional - Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/9304

Díaz, C., y Navarro, P. (1995). Análisis de contenido. En J. Delgado y J. Gutiérrez (Coords.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales (177˗224). Síntesis.

Foucault, M. (1970). La arqueología del saber. Siglo XXI.

Parrilla, A. (2009). ¿Y si la investigación sobre inclusión no fuera inclusiva? Reflexiones desde una investigación biográfico-narrativa. Revista de Educación, (349), 101˗117. https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/ART11901/y_si_la_investigacion.pdf

Rickenmann, R. (2007). El rol de los artefactos culturales en la estructuración y gestión de las secuencias de enseñanza-aprendizaje. www.unige.ch/fapse/clidi/textos/artefactos-culturales-RR.pdf

Schalock, R. (1999). Hacia una nueva concepción de la discapacidad. Siglo cero, 30(1), 5˗20. https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/ART5006/hacia_una_nueva_concepcion.pdf

Stake. R. (1999). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.

Zuluaga, O. (1987). Pedagogía e historia: la historicidad de la pedagogía. La enseñanza, un objecto de saber. Ediciones Foro Nacional por Colombia.

Delgado Polo, E. E. (2024). Disability: experience, knowledge, and teaching. Six university professors with disabilities. Praxis, Educación Y Pedagogía, (13), e20314993. https://doi.org/10.25100/praxis_educacion.v0i13.14993

Downloads

Download data is not yet available.