Main Article Content

Authors

This study explores the intersection of young people's sexual subjectivities, sex education, and digital media through an innovative methodology that integrates theoretical reflection, personal experience, and artistic practice. It combines Multi-sited Ethnography and Arts-Based Research to broaden the possibilities for presenting data in educational and social inquiry. The methodology includes data collection techniques rooted in artistic expression, challenging traditional methods of data presentation. The study also emphasizes the importance of creating spaces for dialogue about gender identities and sexual orientations within educational environments. Within this framework, it examines school experiences in which sexual subjectivities are produced, silenced, or made visible, analyzing how sexed and gendered bodies are shaped through interactions with pedagogical and media discourses. The research highlights the importance of conducting inquiry from within the school and alongside educational actors, as an ethical and methodological commitment that allows for a deeper understanding of how young people experience and re-signify their sexuality within contexts of normativity and institutional surveillance. This version also includes a detailed description of the artistic installation “Specular Layers”, co-created with students as a strategy for pedagogical feedback and as a reflective device on the body, image, and subjectivity in school settings. In addition, it presents selected textual voices that emerged during the methodological process, which reflect embodied experiences of negotiation and resistance in response to body-image-interface technologies.

Stephanny Parra Ordóñez de Valdes, Secretaría de Educación de Bogotá, Bogotá, Colombia.

PhD in Education, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia. Professor, Secretariat of Education of Bogota, Bogota, Colombia.

Debord, G. (1967). La sociedad del espectáculo. Ediciones Naufragio. http://criticasocial.cl/pdflibro/sociedadespec.pdf

de Lauretis, T. (1989). La tecnología del género. Universidad Nacional de La Plata. https://www.perio.unlp.edu.ar/catedras/hdelconocimiento/wp-content/uploads/sites/197/2021/05/teconologias-del-genero-teresa-de-lauretis.pdf

Deleuze, G. (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. Polis. Revista Latinoamericana, (13). http://journals.openedition.org/polis/5509

Elías, N. (2016). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Fondo de Cultura Económica. http://ddooss.org/libros/Norbert_Elias.pdf

Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Foucault, M. (2009). Historia de la sexualidad 1: la voluntad del saber. Ediciones Gandhi.

Han, B. (2013). La sociedad de la transparencia. Herder Editorial.

Han, B. (2014). El enjambre. Herder Editorial.

Han, B. (2015a). La sociedad del cansancio. Herder Editorial.

Han, B. (2015b). La salvación de lo bello. Herder Editorial.

Haraway, D. J. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La invención de la naturaleza. Cátedra.

Harding, S. (1996). Ciencia y feminismo. Ediciones Morata.

Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 26(26), 85–118. https://culturajuvenilucsh.files.wordpress.com/2013/04/investen-artes.pdf

Marcus, G. (2001). Etnografía en/del sistema mundo. El surgimiento de la etnografía multilocal. Alteridades, 11(22), 111–127.

Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of Perception. Humanities Press.

Rueda, R. (2015). Redes sociales digitales: de la presentación a la programación del yo. Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 78, 71–101. https://doi.org/10.28928/revistaiztapalapa/782015/atc3/ruedaortizr

Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo De Cultura Económica.

Touraine, A. (1997). ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Winocur, R. (2013). Etnografías multisituadas de la intimidad online y offline. Revista de ciencias sociales, segunda época, 7(23), 7–27. https://ridaa.unq.edu.ar/bitstream/handle/20.500.11807/1564/02_RCS-23_dossier1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Zafra, R. (2010). Un cuarto propio conectado: (ciber)espacio y (auto)gestión del yo. Fórcola.

Zafra, R. (2013). (h)adas: mujeres que crean, programan, prosumen, teclean. Páginas de Espuma.

Parra Ordóñez de Valdes, S. (2024). Young people, sexual education, and digital media: weaving sexual subjectivities. Praxis, Educación Y Pedagogía, (14), e20115123. https://doi.org/10.25100/praxis_educacion.v0i14.15123

Downloads

Download data is not yet available.