The classroom as a sensitive space
Main Article Content
This article offers a reflection on the presence and recognition of emotion and affect in education, framing these conceptual notions as essential elements of classroom-based learning and formation. These dimensions have recently gained prominence and scholarly interest within the educational landscape of Latin America, particularly in Colombia. The aim is to analyze how emotion and affect are embodied in contemporary classroom experiences, influencing and shaping the school’s formative project. The article adopts a qualitative research approach and is grounded in a documentary review as the basis for analysis. As a result of this reflection, several lines of dialogue are proposed that connect conceptual understandings with the characteristics of schooling in Colombian classrooms. Furthermore, the article outlines initial points for an ongoing debate that calls for the recognition of emotion, affect, and sensitivity as reflective and humanizing foundations for reimagining educational transformation in the Colombian context.
- Emotion
- Affectivity
- Education
- Pedagogy
- School
- Teacher-student relationship
- Classroom climate
- Teacher training
- Sensitivity
Abramowski, A. (2009). Los “afectos magisteriales”: una aproximación a la configuración de la afectividad docente contemporánea [Tesis de Maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales].
Abramowski, A. (2010). Maneras de querer. Los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. Paidós.
Abramowski, A. (2019). Por ese palpitar. La historia de la educación ante los desafíos del giro emocional o afectivo. En N. Arata y P. Pineau (Coords.). Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza (pp. 231–251), Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires.
Aldeas Infantiles SOS. (31 de julio de 2023). El maltrato infantil en cifras: una realidad de dimensiones alarmantes. https://www.aldeasinfantiles.org.co/noticias/noticias-2023/maltrato-infantil
Areiza, E. (2020). Subjetividades políticas de maestros y maestras en contextos afectados por la violencia. Actos pedagógicos para el cuidado de la vida. Praxis, Educación y Pedagogía, (5), 94–115. https://doi.org/10.25100/praxis_educacion.v0i5.9483
Castro, S., y Castro, L. (2022). Promoción de la salud mental en una escuela municipal chilena: los hallazgos del proyecto AME (Aprendizajes Mentales Emocionales). Estudios Pedagógicos, 48(1), 251–272. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052022000100251
Germer, C. (2011). El poder del mindfulness. Paidós.
Kaplan, C. (2022). La afectividad en la escuela. Paidós.
Marín-Díaz, D. (2019). Autoayuda, educación y prácticas de sí. Genealogía de una antropotécnica. En C. Noguera y D. Rubio (Eds.), Genealogías de la pedagogía (1ª ed.) (pp. 87–122). Rescates. Universidad Pedagógica Nacional. https://doi.org/10.2307/j.ctvt9jzjt
Ministerio de Educación Nacional. (2015). Guía general de acompañamiento. Programa Todos a Aprender 2.0. https://pta.mineducacion.gov.co/documentos/GUIA_GENERAL_DE_ACOMPANAMIENTO_PTA.pdf
Moñivas, A., García-Diex, G., y García-de-Silva, R. (2012). Mindfulness (Atención Plena): concepto y teoría. Portularia, XII(Extra), 83–89.
Pacheco, J. (2022). Emociones para un nuevo mundo: con una reflexión sobre la educación a futuros docentes de primera infancia en la Universidad. Universidad Libre.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2021). Documento de balance sobre los Programas de Educación socioemocional, ciudadana y para la paz desde 2000 hasta 2019. Revisión normativa, conceptual y de experiencias, iniciativas o programas relevantes. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Rosales, D. (2013). Una revisión de la psicología tradicional desde el proceso de Ho’Oponopono. Unidad de Neuropsicología – HUC. Seminarios. https://www.neuropsicologiahuc.com.ve/seminarios/Articulo%20Hoponopono.pdf
Santos G., M. A. (2006). Arqueología de los sentimientos en la escuela. Bonum.
Secretaría de Educación del Distrito. (2016). Emociones para la vida. Programa de Educación Socioemocional. Guía para el docente. Alcaldía Mayor de Bogotá. https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/transparencia/emociones-para-la-vida
Swissinfo.ch. (19 de noviembre de 2023). Casi 8.300 delitos sexuales contra menores entre enero y agosto de 2023 en Colombia. https://www.swissinfo.ch/spa/casi-8-300-delitos-sexuales-contra-menores-entre-enero-y-agosto-de-2023-en-colombia/48991436
Zaragoza B., J. (2013). Historia de las emociones: una corriente historiográfica en expansión, Asclepio, 65(1), e012. http://dx.doi.org/10.3989/asclepio.2013.12
Zuluaga, O. (2020). Colombia: dos modelos de su práctica pedagógica durante el siglo XIX. Editorial Magisterio.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.