The political subjectivity of the mathematics teacher: a training necessity
Main Article Content
This paper explores the process of constructing the research problem related to the refiguration of mathematics teachers' political subjectivity through their experiences of participation in collective settings. It also examines how political subjectivity is conceptualized within the project and reflects on the ethical, epistemological, and positional dimensions of the research process. This includes the key questions and decisions that shape the methodological design, grounded in the adoption of a narrative approach —understood as an alternative way of inquiring and problematizing. Accordingly, this approach is considered appropriate for addressing the political subjectivity of mathematics teachers within the scope of the project. The overall aim is to reflect on the significance of these issues within the fields of Mathematics Education (ME) and Mathematics Teacher Education (MTE), in light of a recognized neglect in teacher preparation. This neglect has limited the impact of research findings —especially those aligned with the epistemological turn centered on reclaiming the subject— on educational practices and conceptions within teacher education.
- Collective
- Political subjectivity
- Narrative research
- Mathematics teacher
- Teacher education
- Mathematics education
- Collective participation
- Educational research
- Knowledge construction
Antúnez, S. (1999). El trabajo en equipo de los profesores y profesoras: factor de calidad, necesidad y problema. El papel de los directivos escolares. Educar, (24), 89–110. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/20705
Carranza, S., y Cristancho, S. (2022). Pasajes narrativos de situaciones inesperadas en la práctica docente de profesores de matemáticas [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/18247/Pasajes%20narrativos.pdf?sequence=1&isAllowed=y
González, M. (2016). Narrar-nos es formar-nos: las historias de vida en la formación de maestros. Nodos y nudos, 4(40), 103–116. https://doi.org/10.17227/01224328.5250
Martínez, M. C. (2004). Colectivos y redes de maestros: campo constituyente de sujetos de saber pedagógico y de acción política. Revista colombiana de educación, (47). https://doi.org/10.17227/01203916.5515
Martínez, M. C. (2005). La figura del maestro como sujeto político. El lugar de los colectivos y redes pedagógicas en su agenciamiento. Nudos y nudos, 2(19). https://doi.org/10.17227/01224328.1263
Martínez, M. C. (2006). Disquisiciones sobre el sujeto político. Pistas para pensar su reconfiguración. Revista Colombiana de Educación, 50(1), 120–145. https://www.redalyc.org/pdf/4136/413635244007.pdf
Nava, A. (2015). El trabajo colectivo e individual de los maestros de primaria en la construcción de una comunidad de práctica [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Pedagógica Nacional.
Nussbaum, M. C. (2006). El cultivo de la humanidad: una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Paidós.
Ruiz, A., y Prada, M. (2012). La formación de la subjetividad política: Propuestas y recursos para el aula. Paidós.
Ruiz, A. (2018). El relato autobiográfico en la investigación social y educativa. En A. Ruiz y A. Narváez (Eds.), El método en discusión (pp. 15–38). Universidad Pedagógica Nacional.
Torres, A. (2020). El sujeto como desafío político, ángulo de conocimiento y campo problemático. Una aproximación desde el pensamiento de Hugo Zemelman. En A. Ruiz y M. Quintero (Eds.), Educación, política y subjetividad (pp. 202–223). Universidad Pedagógica Nacional.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.