Keys to differentiate popular education processes in the field of social intervention
Main Article Content
This article is a literature review of the topic of multimodal texts. The principal purpose is recognizing their characteristics and the possibilities of creation and interaction that they enhance in the educational environment through the understanding and use of different types of semiotic resources that allow us to overcome the instrumental approach of pedagogical practices and from the teaching of literacy reduced to the forms of the written language. Mostly, it is expected to show the justification of the paradigmatic change that implies the study of the integration of the language with other modes of communication.
This article seeks to reflect on the epistemological, theoretical and pedagogical limits between social intervention and educational work, in contrast to projects carried out in school institutions and other social contexts. The challenge consists of defining criteria that allow considering or not, an experience of social intervention as of an educational nature from the perspective of Popular Education. The author made this reflection in the framework of the work carried out in the Good Behavior Network in the municipality of Cali, around the Family life Public Policies for more than ten years.
- Education
- Pedagogy
- Popular education
- Social intervention
Alcaldía de Santiago de Cali (2005). Política pública de convivencia familiar para el municipio de Cali. Cali: Ediciones Atocha.
Arango, C. (1995). El rol del psicólogo comunitario en la comunidad valenciana. (Tesis Doctorado en Psicología Social). Universidad de Valencia, España.
Castells, M. (1997). Volumen I. La sociedad red. Madrid: Alianza.
Fals Borda, O. (1976). Ciencia propia y colonialismo intelectual. Bogotá: Tercer Mundo.
Fals Borda, O. (1978). Por la praxis: El problema de cómo investigar la realidad para transformarla. Bogotá: Ediciones Tercer Mundo.
Freire, P. (1970a). La educación como práctica de la libertad. New York: The Continuum Publishing Company.
Freire, P. (1970b). Pedagogía del oprimido. Montevideo: Tierra Nueva.
Freire, P. (1974). La iglesia, la educación y el proceso de liberación humana en la historia. Buenos Aires: La Aurora.
Freire, P. (1975). Acción cultural para la libertad. Buenos Aires: La Aurora.
Freire, P. (2001). Política y educación. México: Siglo XXI.
Hardt, M. y Negri, A. (2002). La posmodernización, o la informatización de la producción. En: M. Hardt y A. Negri. Imperio. Buenos Aires: Paidós.
Lévy, P. (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Informe al Consejo de Europa. Barcelona: Anthropos – UAM.
Maturana, H. (1997). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago de Chile: Ediciones Dolmen.
Quiceno, H. (2008a). Sociedad, gestión y conocer. Ponencia realizada en el Panel sobre educación, conocimiento y desarrollo. Doctorado en Educación. Universidad del Valle. Cali.
Quiceno, H. (2008b). El sujeto, el saber y el saber pedagógico. Ensayo elaborado para el seminario de educación y pedagogía. Doctorado en Educación. Cali: Universidad del Valle.
Vigotski, L. S. (1993). Pensamiento y lenguaje. En L.S. Vigotski, Obras escogidas, Vol. II (9-287). Madrid: Visor/MEC.
Vigotski, L.S. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.